Licitația privind închirierea unui spațiu comercial din incinta Spitalului Județean Constanța, CONTESTATĂ. Participanții reclamă LIPSA de TRANSPARENȚĂ a comisiei de evaluare

Administrație locală
Încă din anul 2018 autoritățile județene constănțene încearcă, cu eforturi mai mari sau mai mici, să găsească chiriași pentru cele două spații comerciale situate la parterul Spitalului Clinic Județean de Urgență Constanța. Practic, de patru ani, bugetul instituției sanitare este văduvit de sume care ar fi fost necesare actului medical, în contextul în care pe la colțuri se aude că situația financiară a spitalului nu ar fi una tocmai roz.
De 4 ani, autoritățile județene nu reușesc să găsească un chiriaș pentru spațiile comerciale din incinta Spitalului Județean Constanța.
Pare că nimeni nu a avut nicio grabă în a finaliza aceste proceduri.
În cei patru ani care au trecut, licitațiile privind închirierea celor două spații comerciale destinate vânzării de produse alimentare și nealimentare, din incinta Spitalului Clinic Județean de Urgență „Sfântul Apostol Andrei” Constanța – amplasate la intrarea în Policlinica 1 și la intrarea vizitatorilor – au fost anulate de fiecare dată când s-a reușit organizarea lor: 2018, 2020 și 2021.
O parte dintre ofertanții care au participat la licitația organizată în august 2022 reclama faptul că aceștia trebuiau să demonstreze, prin documente financiare, că dețin în cont o sumă egală cu cel puțin egale cu 12 chirii lunare, ponderea acestui criteriu în calculul punctajului fiecărui participant fiind una foarte mare.
„Nu poți să pui un criteriu de atribuire care se referă la câți bani are un om în cont, ci ar trebui să îi intereseze (n.r. pe Consiliul Județean Constanța) câți bani iau ei pe chirie”, ne declara, la acel moment, în septembrie 2021, unul dintre participanții la licitație.
Doar unul din cele două spații a fost din nou scos la licitație
În anul 2022, prima procedură a fost organizată în luna aprilie, însă și aceasta fără succes.
Cu privire la licitația din aprilie 2022, consilierii județeni constănțeni au aprobat și o hotărâre în vederea organizării acestei proceduri.
Unul dintre agenții economici care își dorea să participe la licitație a depus, la acel moment, o contestație la Instituția Prefectului Județul Constanța prin care se solicita atacarea în instanță a hotărârii Consiliului Județean Constanța nr. 79/30/30.03.2022 privind închirierea spațiului comercial din incinta Spitalului Județean.
Prefectul Județului, Silviu Iulian Coșa explica, la acel moment faptul că „verificarea pe care o efectuează Instituția Prefectului se referă exclusiv la conformitatea cu normele legale și nu la oportunitatea luării Hotărârii„.
Ulterior anulării licitației din luna aprilie, s-a organizat o alta, în luna iulie 2022.
Mai exact, licitația a avut loc pe 11 iulie 2022 și a vizat doar spațiul comercial în suprafață utilă de 39,6 mp, situat în incinta Spitalului Clinic Județean de Urgență “Sf. Apostol Andrei” Constanța – intrare vizitatori.
Agenții economici care au depus oferte au solicitat și clarificări cu privire la organizarea procedurii, iar răspunsul pe care l-au primit îl puteți consulta mai jos. Cu toate acestea, licitația a avut loc în data de 11 iulie și spațiul comercial și-a găsit chiriaș.
Răspunsul primit de la autoritățile județene îl puteți parcurge în cele ce urmează:
Licitație contestată de unul dintre participanții la procedură
Astăzi, unul dintre agenții economici care au participat la licitație și nu a fost desemnat câștigător, a formulat o contestație împotriva rezultatului procedurii, comunicat acestuia prin adresa înregistrată în cadrul Consiliului Județean Constanța cu nr. 32357/ 27.07.2022.
Contestația a fost înregistrată astăzi, 09.08.2022 la sediul Consiliului Județean Constanța.
Astfel, SC Arimex Comexim 2000 SRL solicită autorității județene:
- anularea procesului verbal nr. 29883/ 11.07.2022, a tuturor actelor subsecvente, inclusiv a comunicării privind rezultatul licitației comunicat prin adresa înregistrată în cadrul Consiliului Județean Constanța cu nr. 32357/ 27.07.2022;
- anularea procedurii de achiziție și reluarea acesteia cu respectarea prevederilor OUG nr. 57/ 3 iulie 2019 privind Codul administrativ și a procedurii de licitație stabilite prin documentația de atribuire întocmită.
Agentul economic care a participat la licitație și a cărui ofertă a fost înregistrată în data de 7 iulie 2022 la sediul CJC, se consideră nedreptățit de rezultatul procedurii, reclamând faptul că semnarea procesului verbal al ședinței de licitație publică a fost făcută fără deschiderea plicurilor în prezența ofertanților.
Practic, același lucru s-a întâmplat și la licitația din august 2021 a cărei finalitate a fost anularea procedurii.
În contestația depusă astăzi, 9 august 2022, se evidențiază faptul că prin adresa nr. 32357/ 27.07.2022, agentul economic a fost înștiințat că oferta sa nu a fost declarată câștigătoare, întrunind un punctaj de 61,18 puncte. „Câștigătoare a fost declarată oferta altei societăți, SC LAGARDERE TRAVEL RETAIL SRL, care a obținut un punctaj de 85,23 puncte”, se arată în contestație.
„Față de documentele mai sus menționate, așa cum rezultă și din conținutul acestora, membrii comisiei de evaluare nu au respectat regulile de transparență necesare a fi respectate în cadrul ședinței de deschidere a ofertelor, având în vedere faptul că acestea au fost depuse în plic închis conform prevederilor documentației de atribuire întocmită, în acest sens, membrii comisiei de evaluare având obligația deschiderii ofertelor la dată și ora stabilită în cadrul anunțului și în prezența reprezentaților ofertanților participanți la ședința de deschidere.
Însă, acest lucru (deschiderea ofertelor în prezența reprezentaților ofertanților), nu s-a întâmplat în prezența reprezentaților ofertanților, membrii comisiei de evaluare părăsind încăperea împreună cu toate plicurile conținând ofertele, ulterior revenind cu procesul verbal pentru a fi semnat și asumat de către ofertanți, motiv pentru care administratorul societății noastre, prezent în cadrul ședinței de deschidere, a făcut mențiunea în cadrul procesului verbal conform căreia: “SEMNAREA P.V. A FOST FĂCUTĂ FĂRĂ DESCHIDEREA PLICURILOR ÎN PREZENȚA OFERTANȚILOR”.
Mai mult decât atât, în cadrul procesului verbal nr. 29883/ 11.07.2022, nu au fost menționate elementele constitutive ale ofertelor, respectiv valorile și informațiile legate de criteriile de atribuire a contractului (valorile ofertate pentru chiria spațiului, capacitatea economică a ofertanților: cifra de afaceri, respectiv protecția mediului, informații pe baza cărora a fost aplicat punctajul stabilit în Fișa de date, astfel încât participanții la procedura să-și poată verifică informațiile legate de clasamentul rezultat și informațiile care stau la baza procesului de evaluare al ofertelor și stabilirea clasamentului”, se arată în contestația depusă.
Astfel, societatea reclamă lipsa de transparență cu privire la modul de lucru al comisiei de evaluare referitor la deschiderea și evaluarea ofertelor, inclusiv referitor la transmiterea rezultatului procedurii, evidențiind că în cadrul documentului privind comunicarea, nu au fost prezentate elementele constitutive ale ofertelor și modalitatea de stabilire a clasamentului.
De menționat că Grupul Lagardère Travel Retail operează pe piaţa din România sub cinci branduri – Inmedio, So! Coffee, Relay, 1 Minute şi Hub Convenience -, având în total 226 de sedii secundare. Societatea a fost înființată în 1994, are un singur asociat persoană juridică – LAGARDERE TRAVEL RETAIL SAS, administratorii fiind un român – Marius Vacalau și un francez – Chevalier Frederic Jean. În 2021, societatea a avut o cifră de afaceri de 829.818.277 lei.
Am încercat să obținem un punct de vedere cu privire la reclamațiile privind lipsa de transparență a comisiei de evaluare chiar de la conducerea Consiliului Județean Constanța, de la președintele Mihai Lupu.
Acesta ne-a transmis că în cursul zilei de miercuri, 10 august ne va transmite punctul său de vedere legat de această situație.
Vom reveni.
Citește și:







