Oficial de la ANI: Zece primari, viceprimari și consilieri locali declarați INCOMPATIBILI. Au fost sesizate și organele de urmărire penală

Administrație locală
Agenția Națională de Integritate a constatat starea de incompatibilitate, conflictul de interese de natură administrativă sau a sesizat organele de urmărire penală în cazul a zece primari, viceprimari și consilieri locali.
Este vorba despre: Duma Ovidiu Marius, primar al orașului Ardud,Județul Satu-Mare, Popa Sorin Vasile, fost primar al comunei Micăsasa, județul Sibiu, Pachițac Dumitru Cătălin, viceprimar al comunei Dumești, județul Iași, Olaru Valentin George, viceprimar al comunei Bara, județul Timiș, Petrovan Ioan, viceprimar și fost consilier local în cadrul C.L. al comunei Șieu, județul Maramureș, Pentea Florian, fost viceprimar al comunei Hidișelu de Sus, județul Bihor, Iliescu Pintea Aurelian,
consilier local în cadrul C.L. al Municipiului Satu Mare, Nicola-OLlteanu Ionuț-Vasile,
consilier local în cadrul C.L. al comunei Lipovu, județul Dolj, Badea Dumitru,
consilier local în cadrul C.L. al comunei Troianul, județul Teleorman, și Balașei Iulian, consilier local în cadrul C.L. al cumuna Frumușica, județul Botoșani.
Conform A.N.I, persoanele menționate au încălcat următoarele prevederi legale:
– art. 70 din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „prin conflict de interese se înțelege situația în care persoana ce exercită o demnitate publică sau o funcție publică are un interes personal de natură patrimonială, care ar putea influența îndeplinirea cu obiectivitate a atribuțiilor care îi revin potrivit Constituției și altor acte normative.”;
– art. 76, alin. (1) și (2) Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „(1) Primarii și viceprimarii, primarul general și viceprimarii municipiului București sunt obligați să nu emită un act administrativ sau să nu încheie un act juridic ori să nu emită o dispoziție, în exercitarea funcției, care produce un folos material pentru sine, pentru soțul său ori rudele sale de gradul I. (2) Actele administrative emise sau actele juridice încheiate ori dispozițiile emise cu încălcarea obligațiilor prevăzute la alin. (1) sunt lovite de nulitate absolută.”;
– art. 77, alin. (1) Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „(1) Primarii şi viceprimarii, primarul general şi viceprimarii municipiului Bucureşti sunt obligaţi să nu emită un act administrativ sau să nu încheie un act juridic ori să nu emită o dispoziţie, în exercitarea funcţiei, care produce un folos material pentru sine, pentru soţul său ori rudele sale de gradul I.”;
– art. 87, alin. (1), lit. g) din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „Funcția de (…) viceprimar, (…) este incompatibilă cu exercitarea (…) calitatea de comerciant persoană fizică”;
– art. 88, alin. (1), lit. c) din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „(1) Funcția de consilier local (…) este incompatibilă cu exercitarea următoarelor funcții sau calități: c) (…) angajat cu contract individual de muncă în aparatul propriu al consiliului local (…).
– art. 90, alin. (1) din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia„(1) Consilierii locali (…) care au (…) calitatea de (…) asociat la societăţile comerciale cu capital privat (…) nu pot încheia contracte comerciale de prestări de servicii, de executare de lucrări, de furnizare de produse sau contracte de asociere (…) cu societăţile comerciale înfiinţate de consiliile locale (…).”;
– art. 228, alin. (1), lit. a) , f) și alin. (2), (4) și (5) din O.U.G. nr. 57/2019, potrivit căruia „Regimul general aplicabil conflictului de interese pentru aleşii locali. (1) Alesul local aflat în conflict de interese în condiţiile prevăzute de cartea I titlul IV din Legea nr. 161/2003, cu modificările şi completările ulterioare, are obligaţia să se abţină de la emiterea sau participarea la emiterea ori adoptarea actului administrativ, de la încheierea sau participarea la încheierea actului juridic respectiv, care ar putea produce un folos material pentru sine sau pentru: a) soț, soție sau rude ori afini până la gradul al II-lea inclusiv. (…) f) asociație sau fundație din care face parte; (2) În exercitarea funcției, consilierul local sau consilierul județean aflat în una dintre situațiile prevăzute la alin. (1) are obligația să anunțe la începutul ședinței consiliului local, respectiv a consiliului județean interesul personal pe care îl are la adoptarea hotărârii respective, anunț care se consemnează în mod obligatoriu în procesul-verbal al ședinței; (4) Actele administrative emise ori adoptate sau actele juridice încheiate cu încălcarea prevederilor alin. (1) sunt lovite de nulitate absolută în condițiile Legii nr. 176/2010, cu modificările și completările ulterioare. (5) Fapta aleșilor locali de a încălca prevederile alin. (1) și legislația în materie privind conflictul de interese constituie abatere disciplinară și se sancționează cu diminuarea indemnizației cu 10% pe o perioadă de maximum 6 luni.”;
„Fapta persoanei cu privire la care s-a constatat (…) încălcarea obligațiilor legale privind conflictul de interese ori starea de incompatibilitate constituie abatere disciplinară și se sancționează potrivit reglementării aplicabile demnității, funcției sau activității respective (…)”.
„Persoana (…) față de care s-a constatat existența conflictului de interese ori starea de incompatibilitate este decăzută din dreptul de a mai exercita o funcție sau o demnitate publică (…) pe o perioadă de 3 ani de la data eliberării, destituirii din funcția ori demnitatea publică respectivă sau a încetării de drept a mandatului. Dacă persoana a ocupat o funcție eligibilă, nu mai poate ocupa aceeași funcție pe o perioadă de 3 ani de la încetarea mandatului”.
Sursă foto: Puterea.ro.
Citește și:
Un funcționar public din cadrul IPJ Constanța, găsit INCOMPATIBIL de inspectorii ANI







