Sistem modern de taxare a călătoriei cu CT BUS. Decebal Făgădău:” Îți vei cumpăra singur prin orice metodă călătoria, abonamentul sau serviciul pe care ți-l dorești”

Administrație locală
Un sistem modern de taxare a călătoriei cu autobuzele CT BUS va fi implementat în curând, iar primarul Decebal Făgădău a anunțat că astfel orice călător poate cumpăra călătoria, abonamentul sau serviciul pe care și-a dorește.
Primarul Constanței a prezentat, într-o conferință de presă, avantajele acestui sistem de taxare unic în România.
“La Constanța îți vei cumpăra singur prin orice metodă călătoria, abonamentul sau serviciul pe care tu ți-l dorești. Că CT BUS implementează niște reguli astfel încât dacă ai călătorit fără să știi orașul bine, fără să știi liniile bine, întotdeauna îți adaptează valoarea biletului la tariful cel mai bun. Dacă ai călătorit pe o linie, te-ai dus pe alta, apoi pe alta și au validat de fiecare dată cardul poate nu era nevoie pentru că în acel palier orar era reducere. Sau în weekend încurajăm călătoriile pentru tineri sau mamele cu copii. În funcție de politica companiei care este o politică vie, adaptată la sezonul estival, la nevoile orașului nostru, vom avea un card cu care fără niciun fel de efort vom putea doar să îl validăm”, a spus Decebal Făgădău.
El a precizat că dorește ca un card integrat să poată fi folosit și la alte atracții din municipiul Constanța.
“Visul meu ca în My CT eu să am My card cu care să mă duc la Delfinariu cu copiii, la muzeu, să pot să îmi închiriez bicicleta, să pot să-mi plătesc parcarea să pot să-mi plătesc călătoria, să pot să merg cu autobuzul turistic ba mai mult să mă pot interconecta cu metroul din București când vreau să fac o vizită la Antipa și dacă și CFR se modernizează inclusiv biletul de tren să îl iau de aici”, a explicat primarul Constanței.
Directorul CT BUS, Bogdan Niță, a afirmat că acest proiect a început în urmă cu mai bie de un an de zile, licitația fiind câștigată de o companie românească asociată cu o bancă. El a precizat că acest sistem este folosit și în Viena și Londra.
“Sistemul este unul similar cu sistemele importante din Europa, vorbim de Londra, Viena, este o încercare și pentru ei, este un sistem complet așa cum nu este altul în România. Abia așteptăm să instalăm noile validatoare, noile automate de vânzare carduri pe autobuzele CT BUS și e scalabil și poate crește la nivelul municipiului, cu o abordare generală, cu alte companii care livrează servicii în municipiul Constanța sau mai departe către un card de cetățean”, a afirmat Bogdan Niță.


E-ticketingul este esențial unui oraș în plină dezvoltare, iar achiziția unui sistem de Ticketing Account Based (ABT) plasează Constanța în topul exclusivist al orașelor smart, asemeni sistemelor din Londra sau Viena, fiind primul oraș din țară care implementează această tehnologie împreună cu facilitățile plăților cu card bancar în regim de tranzit.

În ultimii doi ani, piața sistemelor de ticketing dedicate transportului public de persoane a înregistrat o serie de update-uri semnificative din punct de vedere tehnologic și funcțional:
- Apariția validatoarelor duale EMV – MiFARE, care permit validarea atât a cardurilor bancare cât și a celor proprietare MiFARE. Atât Mastercard, cât și Visa au pus pe piața ghiduri de implementare a ticketingului în transport.
- Migrarea sistemelor tradiționale de ticketing care presupuneau prezența pe card a informației despre titlurile tarifare către sisteme ABT (account based ticketing). În cadrul acestor sisteme, cardurile proprietare de transport nu mai „poartă” înscrise în ele titlurile tarifare achiziționate de călător și sunt numai Iduri (identificatoare) ale informației care de data asta se regăsește într-un backoffice centralizat și este actualizată în timp real și pe echipamentele îmbarcate.
Cardurile contactless de călătorie nu sunt purtătoare de informații. Acestea au doar rolul unui ,,token”, fiind înscris doar un identificator unic pe baza unei reguli.
În aplicația de Back-Office, cardul are asociat un cont de client / utilizator.
AvantajeleE-ticketing account based (ABT)
Integrarea facilă cu alți operatori de transport și cu alte instituții (parcări, muzee, etc), întrucât sistemul nu mai depinde de layoutul de card;
Călătorul poate achiziționa un număr nelimitat de titluri de călătorie, iar sistemul va selecționa întotdeauna soluția cea mai avantajoasă pentru acesta, atât la emitere cât și la validare;
Călătorul are la dispoziție numeroase variante de achiziționare a titlurilor de călătorie: portal online, aplicație mobilă, punct de vânzare, automat de vânzare;
Plata cu cardul bancar direct la validator, nu a unei călătorii cu preț fix, ci în funcție de politica tarifară a operatorului de transport, astfel că se poate plăti un bilet tip check in – check out / distanță sau în funcție de tipul liniei, de oră, de numărul de călătorii pe o perioadă de timp, etc.
Folosirea cardului bancar exact așa cum este folosit un card proprietar de transport în prezent. Denumirea de „card as a credential” este deja populară în transport și permite călătorului activarea de abonamente de transport pe cardul bancar, inclusiv a celor subvenționate degrevând în timp operatorul de transport de activitatea de personalizare și vânzare a cardurilor proprii.
Citește și:







