Tensiuni în cadrul ședinței Consiliului Local Constanța. Conducerea CT Bus, sancționată cu avertisment

Administrație locală
Tensiuni astăzi în cadrul ședinței Consiliului Local al Municipiulu Constanța care s-a desfășurat în sistem online. Chiar și în aceste condiții nu a existat niciun impediment pentru ca proiectul de hotărâre privind aprobarea Raportului asupra activității de administrare desfășurată de Consiliul de Administrație al CT BUS pentru semestrul I al anului 2020 să suscite reacții diverse de nemulțumire, discuții care s-au finalizat cu sancționarea cu avertisment a conducerii CT BUS, amendament propus de consilierul PNL Adriana Arghirescu care a fost aprobat cu 17 voturi „pentru“, 8 „împotrivă“ și două abțineri“.
Mai mulți consilieri ai PNL, dar și primarul Vergil Chițac, a criticat activitatea Companiei de Transport constănțene CT BUS din ultima perioadă, evidențiind că aceasta se laudă cu profitul cu bani de la CLM Constanța. Chiar consilierul PNL, Adriana Arghirescu, a declarat că cetățenii ar fi nemulțumiți de calitatea serviciului, și de faptul că se așteaptă prea mult în stații.
„Raportul prezintă o comparație a exercițiului financiar pentru trimestrul doi cu cel din trimestrul doi al anului trecut. Numai că înființarea companiei s-a făcut la 1.XI.2019, adică nu a avut nici un exercițiu financiar. În raport sunt trecute o serie întreagă de activități și acțiuni, care arată un management defectuos, întrucât se plătesc – nu știu exact – dar sunt acțiuni de promovare a CT BUS la 19 ziare, 5 posturi radio, 3 posturi de TV. Societatea este datoare cu 18 milioane lei și au un profit de 3 sau 4 milioane, dar au reeșalonat plățile datoriilor, plătind aproape 3 milioane lei. Eu cred că e un raport făcut pe repede înainte, un raport care arată că e ceva în neregulă la CT BUS și eu ridic semne serioase de întrebare”, a precizat consilierul liberal Teodor Popa.
De cealaltă parte, în apărarea CT BUS a fost Mariana Soceanu.
„Am păstrat același CUI, același număr de înregistrare în Registrul Comerțului, ceea ce denotă faptul că nu este corectă afirmația că în 2019 CT BUS nu a avut activitate. Compania CT BUS a preluat activele și pasivele RATC. La 30.VI.2020, legat de datorii, compania – așa cum am prezentat graficul de eșalonare încheiat în noiembrie 2016 – aferent deciziilor de eșalonare a datoriilor de 29 de milioane, a avut loc în aprilie 2017 prima rată de 500.000 lei, a fost plătită în 15 mai 2017, aspectul remarcat de domnul consilier legat de reeșalonare: nu a existat așa ceva! În septembrie 2019, ca urmare a modificărilor legale, compania a obținut amânarea în vederea anulării a cuantumului de 830.000 lei – penalități aferente accesoriilor. În 5 august 2020, compania a achitat în integralitate datoria la ANAF și a beneficiat de restituiri de aproximativ 3 milioane lei, în temeiul OUG 69. Toate documentele sunt la ANAF Constanța, domnul prefect (Silviu Coșa – n.r.) avea atunci funcția de conducere în cadrul administrației județene Constanța. De asemenea, sunt și la companie și la administrație. (…) Operatorul de transport trebuie să își facă un plan de marketing anual, operatorul are foarte multe obligații de îndeplinit, inclusiv o plată de redevență pentru cele 104 de autobuze – fiind obligația publicității doar cu însemnele Primăriei. Un alt aspect: informarea publicului, obligații practic ale operatorului de transport!”, a spus Soceanu.
Ulterior, consilierul liberal Adriana Arghirescu, a propus un amendament privind emiterea unui avertisment pentru directorul CA al CT BUS.
„Tocmai pentru că sunt atâtea neclarități în rapoartele trimestriale și ne este foarte greu să înțelegem… eu aș vrea să propun să fie consemnat astăzi și să fie ca o temă permanentă pentru CA al CT BUS. Al doilea aspect: la capitolul transparență este menționat faptul că raportul anual privind remunerația și alte drepturi încasate trebuie să fie publice și postate pe site-ul CT BUS. Pe site, pe 2017, 2018 și 2019 există niște linkuri – o defecțiune tehnică, disfuncționalitate și pentru aceste neconformități propun sancționarea președintelui CA cu un avertisment”, a spus Arghirescu.
Situația tensionată a continuat. Stere Hira a făcut o analiză a numărului de kilometri parcurși în timpul stării de urgență: „Ați parcurs aproape 5 milioane de km, procentual: 99,82% din cursele planificate. O singură întrebare: cum ați reușit să faceți aproape 100% din cursele planificate pentru un semestru, când nu știați că România o să intre într-o stare de urgență – două luni. Cetățenii au fost în lockdown, nu au circulat cu mijloacele de transport în comun”, a spus Hira.
„Ați planificat 20,87 milioane – adică banii de încasat din bilete și abonamente. Ați realizat 9,23… Înseamnă că oamenii nu au circulat, pentru că era stare de urgență, oamenii stăteau în casă. V-ați planificat să câștigați 20 milioane și din cauza stării de urgență ați câștigat numai 9. În același timp, CLM și-a planificat să vă transmită venituri de peste 35 milioane și… v-a dat 49,5 milioane! În condițiile în care ați avut mai puțin de jumătate de călători, de la CLM ați primit cu 14 milioane lei mai mult! (…) La finalul acestei povești, aveți un profit de 4,5 milioane în trimestrul doi, estimați la finalul anului vreo 10, profitul îl faceți 90% din banii de la CLM, adică noi, vă mândriți că faceți profit, iar noi vă plătim impozit pe profit la stat… suntem într-o logică antieconomică aici!”, a spus ulterior primarul Vergil Chițac.
Liderului de grup PSD, fostul viceprimar Costin Răsăuțeanu, a sărit în apărarea CT BUS evidențiind că CT Bus este una din puținele companii cu profit, care a ieșit din faliment și care poate fi dată ca exemplu pentru tot ceea ce a făcut: „O companie care avea datorii fantastice în 2016 și astăzi nu mai are deloc. Mi se pare o piesă de teatru proastă, dacă tot vă doriți să schimbați… (…) Nu putem să cerem unei SA să nu facă profit! La CT BUS sunt oameni care au muncit, care au scos o Regie din faliment!”, a spus Răsăuțeanu, care a fost întrerupt brutal de Stere Hira: „Nu ne interesează trăirile dvs. personale!”







