Marele regizor Toma Hogea pune în scenă, la Constanța, în premieră națională, după 35 de ani spectacolul „Pescarul și sufletul său”. „Răspunderea e mare, textul este atât de inteligent scris, parcă s-a născut aici”

Cultură
Teatrul pentru Copii şi Tineret „Căluţul de Mare” pregăteşte o nouă premieră pentru cei mici, spectacolul „Pescarul şi sufletul său”, după Oscar Wilde. Regia şi dramatizarea îi aparţin lui Toma Hogea, unul din cei mai mari regizori de piese pentru copii, cunoscut în țară și în plan mondial. Scenografia spectacolului care va avea premiera la mijlocul lunii noiembrie este semnată de Mihai Pastramagiu, iar coregrafia de Geta Rădvan Huncanu.
Toma Hogea este profesor, actor și regizor a cărui implicare artistică se bucură de recunoaștere națională și internațională. Este unul dintre oamenii care au reușit de-a lungul anilor, să pună în scenă povești emblematice ale copilăriei, unele dintre ele aproape imposibil de redat publicului spectator într-un spațiu atât de mic cum este scena unui teatru. Însă talentul și dăruirea îi oferă o viziune aparte astfel încât opere importante ale lumii să fie cunoscute, apreciate și aplaudate care vor rămâne în patrimoniul teatrelor pentru copii pentru generațiile actuale, dar mai ales cele care vor urma.
Cum a fost pentru dumneavoastră ca regizor această perioadă a pandemiei?
Trăiesc și trăim cu toții un moment negândit, nesperat și nedorit.
Pandemia și stării de urgență m-a prins la Brașov. Anul trecut și anul acesta am lucra spectacole la Brșov și la Brăila în două bucăți, ceea ce nu mi-s întâmplat niciodată. Eu când mă duc într-un teatru știu că în trei săptămâni îl și termin.
Sper să îmi ajute Dumnezeu ca lucrul început să îl și termin.
Această pandemie mi-a schimbat doar ritmul de lucru și programul, din principiile mele estetice, teatrale, de lucru, de relații cu actorii, nu mi-a schimbat nimic.
Teatrul este într-o situație normală, într-o perioadă de pandemie. Teatrul trebuie făcut cu iubire, adevăr, emoție.
Mai ales în păpușărie când lucruri foarte valoroase, dense, cu filon filozofic, trebuiesc spuse și redate cu ajutorul unei păpuși cu atât mai mult trebuie să știi cum să spui, cum să prezinți acele mesaje.
Pandemia doar mi-a schimbat orarul și timpii de lucru, în rest merg pe aceleași principii.
După ce anul trecut ați pus în scenă spectacolul „Degețica”, în curând publicul constănțean se va bucura de o nouă piesă regizată de dumneavoastră „Pescarul și sufletul său”.
Cea mai bună carte de vizită a unui regizor este, după părerea mea, modul de lucru. Atmosfera care o creezi și pe care reușești să o lași în urma ta. În urma colaborării de anul trecut s-a născut această prețuire reciprocă.
Pentru mine este o binecuvântare faptul că revin la Constanța. Când ajungi într-un teatru pentru prima dată lucrurile sunt un pic mai confuze, nu cunoști trupa, ateliere, tehnicul de scenă. De această dată, revenirea este o binecuvântare pentru că deja cunosc bine actorii, întreaga echipă iar lucrurile se simplifică.
Inițial m-am gândit să montez la Constanța „Micul Prinț”, dar în discuții cu directorul Teatrului din Bacău, i-am spus lista de titluri și mi-a cerut „Micul Prinț”. Am făcut o rocadă. După părerea mea „Pescarul și sufletul său” este scris pentru această locație geografică. Una este să îl montezi la Cluj și alta la Constanța. Parcă s-a născut aici, auzi marea cea reală aici, nu cea de pe fonotecă.
Este un spectacol numai și numai cu păpuși înțeleg…
Am revenit la Constanța cu un text foarte frumos, ador acest text, complexitatea lui. A necesitat multe întâlniri și discuții cu scenograful spectacolului, Mihai Pastramangiu, cu care mă leagă o prietenie de zeci de ani, îl cunosc din 1977 când eram angajat al Teatrului Mihai Eminescu din Botoșani. Au fost discuții îndelungi pentru a găsi rezolvările cele mai utile, spectaculoase și originale vizavi de acest text. Este greu să redai într-un spațiu de câțiva metri două universuri, pământul și lumea marină. Cu muncă, cu imaginație, cu dialog, am ajuns, credem noi, la cele mai bune soluții.
Dacă anul trecut am montat spectacolul „Degețica” , un spectacol cu de toate, cu actori, cu pantomină, cu păpuși, am promis de anul trecut unui om de mare valoare în arta păpușărească, Nuți Forma, emblematică pentru România și lumea mondială a păpușăriei, i-am promis că îi ofer acest dar, dacă voi mai reveni la Constanța, voi monta un spectacol numai și numai cu păpuși, după dorința sufletului său.
Va fi un spectacol numai cu păpuși, actorii vor mânui la vedere, vor fi parte integrantă din spectacol. Nu vor fi îmbrăcați ca niște mânuitori în alb, negru, gri ci în personaje marine și vor fi parte integrantă în spectacol, vor fi și momente de pantomină, mișcare.
Ce își doresc copiii în aceste vremuri de la un spectacol de teatru din punctul dumneavoastră de vedere?
Copiii sunt expuși la multă tehnologie. Diferența este cosmică de la o generație la alta. Nici noi în urmă cu 20 de ani nu bănuiam cât progres tehnologic va fi.
Responsabilitatea noastră, a creatorilor, este extrem de mare. Eu am o vorbă: pentru reușita unui spectacol, obligatoriu e să știi, să poți și să reușești și să stabilești un echilibru, o balanță a lucrurilor. O balanță într-un echilibru perfect este ca regizorul împreună cu scenograful să știe foarte bine cât text oferim copilului, câtă muzică, imagini, păpuși, momente de pantomimă. Nici sănătos nu este să-i dai un spectacol cu proiecții de la început la sfârșit. Acesta este secretul succesului: să știi cum să le echilibrezi în propria balanță, cum să le valsezi.
Copiii din ziua de azi așteaptă și doresc să fie provocați. Nu mai este spectatorul de acum 10 ani. Această poveste trebuie să ofere copilului frânturi din ce vede el astăzi, din ce i se oferă. Suntem într-o concurență acerbă cu rețelele de socializare și tot ce vede un copil astăzi. Poți să ții pasul și ritmul ca regizor atunci poți avea succes.
„Pescarul și sufletul său” este un spectacol cu 33 de teme muzicale. Cum decurg pregătirile, repetițiile cu actorii?
Am început lecturile pentru spectacol, deja ne-am gândit la primele scene. De marți voi desface scenă cu scenă cu păpușile cu o parte din elementele de decor ale spectacolului. Săptămâna viitoare voi reia scenă cu scenă, împreună cu muzica. Ieri am lucrat la temele muzicale. Sunt 33 de teme muzicale. Nu mi s-a întâmplat niciodată să mă pot bucura de această cifră divină.
Înseamnă mult. Mi-a și spus compozitorul, Țari Tibor, care este unul din cei mai buni compozitori de muzică de teatru din țară, râvnit și dorit de mulți regizori, că l-am uimit cu ceea ce îmi doresc eu, dar e pe măsura lucrării. Ultima săptămână vom merge pe ultimele detalii.
Sper și îmi doresc ca acest spectacol să fie unul de mare măieștrie păpușărească, de mare ținută artistică vizavi de păpușă și teatrul să aibă în portofoliul artistic acest spectacol care să colinde întreaga lume.
Spectacolul este adresat copiilor de peste 8 ani. În acest text atât de delicat, complicat și sensibil se vor regăsi pedagogii, frații, bunicii celor mici.
Care este mesajul acestui spectacol, cu ce învățăminte trebuie să rămână spectactatorii după vizionare?
Dacă Faust și-a vândut sufletul pentru nemurire, în cazul nostru, pescarul, nu își vinde sufletul pentru nemurire ci își vinde nemurirea pentru iubire. Acesta este mesajul piesei. Din păcate, doar într-o poveste mai putem întâlni această aspirație și dorință.
Textul este pus pentru prima dată în scenă la Constanța…
Este un text ușor ocolit pentru că este foarte greu care nu a mai fost montat de peste 30 de ani. Și la mine a stat pe masă ceva vreme, așa cum mai stă și altul „Pasărea Albastră” Maurice Maeterlinck.
Mă încearcă mari emoții, răspunderea e mare, textul este atât de inteligent scris și valoros, este un examen greu să te ridici la nivelul slovelor.
Din distribuţia spectacolului fac parte Graţian Prisăcariu, Rovena Paraschivoi, Daniel Minciună, Daniela Vlad, Tiberiu Roşu Ion Ciolan, Claudia Brădescu, Arina Cojocaru, Alina Manţu. Precizăm că regizorul Toma Hogea a mai montat la Constanţa şi spectacolul „Degeţica”, el fiind o personalitate a teatrului de animaţie din România.
Avampremiera va avea loc pe 13 noiembrie, vineri – 14 noiembrie – va avea loc premiera și pe 15 se va juca cu publicul.







