CCR dezbate pe 3 februarie 2021 sesizarea preşedintelui Iohannis referitoare la legea privind constituirea Rezervaţiei Biosferei „Delta Dunării”

Economie
Curtea Constituţională discută pe 3 februarie 2021 sesizarea formulată de preşedintele Klaus Iohannis referitoare la modificarea legii 82/1993 privind constituirea Rezervaţiei Biosferei „Delta Dunării”.
Legea arată la art. 154 din Legea nr. 82/1993 privind constituirea Rezervaţiei Biosferei „Delta Dunării” că „desfăşurarea activităţilor de vânătoare pe teritoriul rezervaţiei este interzisă şi constituie infracţiune de braconaj, sancţionată potrivit legii. Prin excepţie de la prevederile alin. 1, în Rezervaţia Biosferei «Delta Dunării» recoltarea exemplarelor din speciile de faună sălbatică se face pe baza unui studiu de impact, în interesul protejării faunei şi florei sălbatice, al conservării habitatelor naturale, pentru prevenirea unor daune importante, în interesul sănătăţii şi securităţii publice, iar în cazul unor specii care prin înmulţire necontrolată pot produce pagube importante, cu aprobarea autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului, la propunerea Administraţiei Rezervaţiei, pentru echilibrarea speciilor prin vânătoare de extracţie”.
Conform Constituţiei, infracţiunile, pedepsele şi regimul executării acestora sunt reglementate prin lege organică, susţine şeful statului în obiecţia de neconstituţionalitate.
„Aşadar, intervenind, asupra conţinutului constitutiv al infracţiunii de braconaj – în ceea ce priveşte cauzele exoneratoare de răspundere penală – legea criticată reglementează într-un domeniu care, prin excelenţă, aparţine legii organice, astfel încât adoptarea acesteia trebuia să se supună dispoziţiilor art. 73 alin. (3) lit. h) şi art. 76 alin. (1) din Constituţie. Or, potrivit formulei de atestare, legea dedusă controlului de constituţionalitate a fost adoptată ca lege ordinară şi nu ca lege organică”, arată sursa citată.
Legea a fost adoptată de către Senat şi Camera Deputaţilor, for decizional pe proiect, tot cu majoritatea cerută pentru legile ordinare.
„Legea criticată reglementează într-un domeniu pentru care Constituţia prevede expres caracterul organic al legii, potrivit art. 73 alin. (3) lit. h), respectiv reglementarea unei infracţiuni. Or, după cum am arătat, această lege a fost adoptată ca lege ordinară, deşi conţine, din punct de vedere al criteriului material, prevederi care aparţin domeniului legii organice. În această situaţie, legiuitorul nu a respectat procedura constituţională de adoptare a legilor organice. În consecinţă, prin faptul că nu a adoptat legea cu majoritatea cerută de norma constituţională, Parlamentul nu a respectat limitele domeniului organic prevăzute de art. 73 alin. (3) lit. h) din Constituţie, încălcând astfel, prevederile art. 76 alin. (1) din Legea fundamentală”, mai arată comunicatul de presă al Administraţiei Prezidenţiale.







