(FOTO) Anna Flowers, un bussines de succes din Constanța, la 10 ani de activitate

Economie
La ceas aniversar, după 10 ani de activitate, Ana-Maria Herda, proprietara Anna Flowers ne-a dezvăluit, în cadrul unui interviu acordat Ziarului Amprenta, cum a pornit afacerea de succes pe care o deține în prezent în municipiul Constanța, dar și provocările pe care a trebuit să le depășească de-a lungul anilor. Ambiția, determinarea, dorința de a se autodepăși au fost ingredientele care au contribuit la succesul pe care îl are astăzi.
Ana este inginer horticol, specializat în peisagistică și design floral și are în spate un background important de remarcat și, de ce nu, de urmat de cei care sunt pasionați de acest domeniu și vor să urmeze o carieră în acest sens.
Visul său a început încă din facultate, atunci când, pe parcursul vacanțelor de vară a participat la două programe de practică în Marea Britanie, urmate de un stagiu de pregătire în perioada 2007 – 2008 în Statele Unite ale Americii, la Grădinile Longwood din Lennet Square, statul Pennsylvania, unele dintre cele mai frumoase obiective de pe mapamond.
Experiența internațională dobândită, dar și susținerea familiei, i-au dat curajul de a începe o afacere în domeniu și de a transmite frumosul acumulat de-a lungul anilor de studiu și celor din jur. Momentul și locul în care a ales să își deschisă afacerea a fost o provocare pentru că, în anii 2013 zona bulevardului Tomis era una destul de ocolită de investitori. Dar iată că în timp alegerile făcute s-au dovedit a fi unele bune.
1. Ne aflăm la un moment aniversar, 10 ani de activitate. Cum a pornit totul, de unde a venit ideea dezvoltării acestei afaceri?
În 2013 lucram la o agenție de evenimente care ușor-ușor își restrângea activitatea, iar managerul de atunci mi-a propus dacă doresc să-mi deschid o florărie în locația respectivă, unde ne aflăm și acum. De aici a pornit totul.
A fost o decizie grea pentru că nu aveam experiență managerială. După ce am analizat mai bine situația, împreună cu soțul meu, am decis să deschidem florăria. A fost foarte greu în primele luni cu mentalitatea unui angajat vs. cea a unui manager. Ca și angajat primești salariu la o anumită dată din lună, ca și manager primești facturi. Aceasta a fost partea cea mai grea, să mă obișnuiesc cu statutul de datornic, dar nu am întâmpinat niciodată probleme cu achitarea facturilor.
Și soțul meu este alături de mine în această afacere, este economist contabil, și toată partea aceasta a afacerii a fost preluată de el, ceea ce a fost și este de un foarte mare ajutor. M-a încurajat cu teamă să fac acest pas, dar nu aveam cum să evoluez ca și florist decât printr-un bussines propriu.
În 2013 era perioadă de criză, iar acest lucru se vedea și în Constanța: Bulevardul Tomis era aproape gol, erau foarte multe spații comerciale de închiriat, au fost multe bussines-uri care s-au închis, dar și multe care au pornit atunci și care funcționează și în prezent.
Primii doi ani au fost foarte grei, cu foarte multă muncă. Nu ne-am pus problema plății facturilor pentru că această teamă ne-a făcut să muncim și mai mult. Plecam dimineață, de la 7.00 și ajungeam după 23.00 acasă.
2. Cu câți bani ai început acest business și cât de mult te-au ajutat studiile pe care le-ai făcut în SUA în afacerea pe care ai dezvoltat-o în toți acești ani?
Fiind studentă la horticultură, am căutat să fac practică. Am făcut în toate ramurile, am mers pe câmpuri, în sere, tocmai pentru a identifica acel segment care mi se potrivește mie.
Prima experiență în afara țării în domeniu a fost în Marea Britanie. Aici am participat la două programe 2005 – 2006, 2006 – 2007, ca și student. Au fost programe prin care aveam posibilitatea de a face practică în fermele din UK, timp în care am experimentat toate segmentele.
Recomandările de aici mi-au deschis ușile către experiența din Statele Unite ale Americii. Neapărat trebuie să capeți experiență pentru a fi invitată să participi la un astfel de program prestigios.
SUA a reprezentat un punct decisiv în cariera mea. Programul de la Grădinile Longwood a fost unul foarte complex și am putut să fac practică amănunțită în cercetare, în producție, în floricultură.
M-am identificat cu design-ul floral, ceea ce mi-a deschis calea pe care să o urmez. Asta se întâmpla în anul septembrie 2007 și a durat până în septembrie 2008.
Este un program foarte selectiv și complex pentru studenții internaționali, unul din cele mai bune programe din lume.
Faptul că am fost acceptată în acest program pentru mine a fost un vis devenit realitate.

Ana Maria Herda – Longwood Gardens – 2007 – 2008

Ana Maria Herda – Longwood Gardens – 2007 – 2008

Ana Maria Herda – Longwood Gardens

Ana Maria Herda – 2007 – 2008 – Programul Longwood Gardens alături de colegi din Irlanda, SUA și China
În SUA, mergeam la evenimente ample pentru experiență, nu se punea problema de buget, ci de design. Nu condiționa nimeni bugetul. Aici, în România, vorbim despre floristică comercială, despre ceea ce își permite clientul.
După ce am terminat, în 2008, m-am întors în țară, am început să lucrez la agenția de evenimente pe partea de floristică. Aceasta a fost ușa de deschidere.
Investiția noastră a fost una mică, 150 de milioane, lei vechi, erau toate economiile noastre. Am pornit cu pași mici.
Eu eram, la acea vreme, și peisagist. În același timp eram și în florărie, dar aveam și proiecte pe teren. Plecam de acasă înainte ca florăria să se deschidă și după ce se închidea florăria, intram din nou în teren astfel încât să fie asiigurat cash flow-ul în florărie.
Teama că nu mai avem alți bani de investit, ne-a băgat și în alte proiecte la care am muncit mult, și rezultatele s-au văzut. Nu am avut pierderi pe parcurs, din prima lună am putut să asigurăm cheltuielile florăriei, ceea ce a fost mare lucru.
3. Cât de greu a fost, ce sacrificii ai fost nevoită să faci pentru a aduce bussinesul la stadiul în care este la acest moment?
Nu am făcut sacrificii majore, pentru că atunci când faci ceea ce îți place nu vorbești de sacrificiu. Îți pui la bătaie timpul, experiența, talentul pentru bussinesul tău.
4. Care au fost cele mai mari provocări pe care le-ai avut în această perioadă, cea mai mare mulțumire/ nemulțumire?
Sunt provocările de zi cu zi la care trebuie să faci față, sunt proiecte pentru care te gândești mult, ai nevoie de timp pentru a face un lucru deosebit.
Nu am avut extreme până acum. Mulțumirea este rezultatul de zi cu zi, dar și atunci când împlinești un eveniment, pentru care ai depus eforturi. Noi lucrăm cu aceast zâmbet și împlinire zi de zi.
Nemulțumirile nu țin de noi. De exemplu, în permanență trebuie să verificăm calitatea mărfii, sunt situații când florile nu vin cu o calitate corespunzătoare. Ne dorim un nivel cât mai ridicat al serviciilor noastre.
5. De unde vin florile pe care le oferi constănțenilor?
Florile vin Olanda și în România ajung destul de repede. Peste 90% din producția internațională trece prin Olanda, este nodul prin care trec toate importurile.
Și noi avem producători locali care ne asigură o calitate destul de bună. Sunt și în Dobrogea producători cu care colaborăm, care au început să cultive bujori de o calitate foarte bună și soiuri pe care nu le-am văzut în anii anteriori. Altfel, la noi se produceau lalele, frezii… Românul este în continuare temător pentru că nu avem acele asociații care să asigure schimburi de experiență.
6. Cum ai reușit să îți păstrezi clienții?
Avem clienți frumoși pe care am reușit să îi menținem de-a lungul anilor cu produse de calitate. În acest sens, permanent mă interesez de soiuri noi, calitate mai bună, sunt nopți pe care trebuie să mi le petrec pe Bursă. Eu accesez la nivel de florărie, ceea ce înseamnă nivel mic. Acum, bursa a devenit destul de accesibilă.
7. Într-o perioadă în care fluctuația de personal specializat este una foarte mare, cum reușești să îți păstrezi angajații?
În floristică, în Constanța, personalul specializat rămâne, fiecare caută să își mențină angajații. Nu vorbim despre personal deja specializat, ci de persoane pe care noi le calificăm, aceasta este partea cea mai dificilă: să se identifice cu meseria respectivă în care trebuie să investească timp și să aibă pasiune.
Nu există mobilitate între angajații florăriilor, noi ne cunoaștem între noi, la nivelul municipiului Constanța, și fiecare dintre noi caută să își aprecieze angajații, să îi mențină în cadrul firmei.

8. Se mai îndreaptă tinerii către meseria de florist? Ce îi motivează?
Generația tinerilor de 20 de ani încep să fie deschiși către această meserie. Am scăpat de preconcepțiile de „florar”, „florăreasă”… Tinerii încep să își descopere pasiunile.
Anul trecut a fost primul an în care am avut solicitări din partea elevilor pentru a lucra la noi pe perioada vacanțelor. Am avut peste 10 solicitări și una dintre ele chiar s-a concretizat. Am avut-o pe Daria, elevă a Liceului „Mihai Eminescu”, în clasa a X-a, care a lucrat la noi din luna iulie până în septembrie.
Ei o văd ca pe o experiență. Sunt copii care sunt interesați de artă și printre pasiunile pe care le au este și floristica.
Generația care vine din urmă este una foarte frumoasă care nu este motivată doar de bani, ci de ceea ce le place. Încearcă să găsească un cumul între pasiunea pentru desen și flori. Eu încurajez foarte mult aceste experiențe de vară.
9. Te-ai gândit să dai mai departe cunoștințele pe care le-ai acumulat?
Eu am predat cursuri, ca și formator, între 2010 – 2013, dar nu în mediul academic. Acum timpul nu îmi mai permite să fac asta. Momentan.
10. Cum se împacă activitatea pe care o derulezi cu viața de familie?
Se împacă, cu susținere din partea familiei. Copiii sunt și ei aici prin florărie, știu să facă mici aranjamente, li se pare ceva normal să se implice și le-am dat și acces la informație pentru a înțelege de ce noi trebuie să lucrăm și în week-end, spre exemplu. Au înțeles că sunt și o serie de beneficii din această activitate.

Ana Maria Herda alături de soțul său, Iulian și de unul dintre copii, Ștefan
11. Privind retrospectiv, ți-ai fi dorit să faci altceva decât faci în prezent?
Nu, suntem foarte mulțumiți de ceea ce facem, este drumul nostru pe care ni l-am ales și sunt foarte mulțumită de rezultat.
12. În loc de concluzie, cum poți caracteriza această perioadă de 10 ani de activitate și unde te vezi peste 10 ani?
Este una dintre cele mai fructuoase perioade ale vieții noastre, cu foarte multă muncă, dar și multe rezultate. Am învățat de toate în acest răstimp.
Mă gândesc să intrăm puțin în perioada următoare pe partea de susținere a tinerilor și pregătire a unor programe de formare profesională. Trebuie să lăsăm și ceva în urmă!








Oameni calzi si harnici, mereu ne ajuta cand vrem sa facem o supriza placuta! Pe ei ne bazam mereu! Multumim!