Lucrările pentru repararea liniilor de cale ferată din Portul Constanța sunt aproape finalizate în cazul a două loturi

Economie
În anul 2022 au fost reparate și date în circulație primele 35 de linii CF, de aproximativ 13,4 kilometri și 75 de aparate de cale, incluse în Prioritatea I. Costul lucrărilor de reparații, cu materialele constructorului, este de 116,7 milioane de lei, finanțare din Fondul de Rezervă.
Astfel, prioritatea I a fost finalizată, în două loturi, în anul 2022, iar prioritatea II este în execuție (3 loturi), presupunâng 64 de linii (29,795 de kilometri), 51 de aparate de cale, 7 treceri la nivel. Până în data de 15 mai 2023, sunt programate recepțiile lucrărilor pe 37 de linii și 35 de aparate de cale (loturile 2 și trei).
Totodată, obiectivul pentru 2022 – 2023 este acela de a repara 99 de lunii (43,193 de kilometri), 126 de aparate de cale și 7 treceri la nivel, lucrări finanțate din Fondul de Rezervă și de la Bugetul de Stat, în valoare totală de aproximativ 268 de milioane de lei, fără TVA.
Lucrările sunt aproape de finalizare pentru loturile 2 și 3, adică 37 de linii (19,36 de kilometri) și 35 de aparate de cale. CFR SA are programate recepțiile până în data de 15 mai 2023 pe aceste două loturi (37 de linii și 35 de aparate de cale). Astfel, operatorii feroviari de marfă vor circula din această lună pe 72 de linii de cale ferată noi, adică aproximativ 33 de kilometri CF și pe 110 aparate noi de cale.
Râmân în execuție lucrările din lotul 1, adică 37 de linii CF (10,4 km), 16 aparate de cale și 7 treceri la nivel, care au termen de finalizare luna septembrie 2023, ordinul de începere a lucrărilor fiind emis pe 9 martie 2023.
Lungimea totală a infrastructurii feroviare din Portul Constanța, analizată în cadrul Studiului de Fezabilitate, este de 257 de kilometri, iar valoarea totală estimată pentru obiectivul de investiţii Modernizarea Portului Constanța (3 etape) este de 4,5 miliarde de lei, fără TVA.
În data de 24 martie 2023 a fost lansată licitația publică pentru proiectarea și execuția lucrărilor de modernizare în Stația Valu lui Traian, etapa I, investiție finanțată din fonduri nerambursabile CEF, cu o valoarea totală estimată a achiziției publice (proiectare și execuție lucrări): 402.343.706,36 lei, fără TVA și 456.939.903,99, fără TVA, în acest moment procedura este suspendată, fiind depusă o contestație.
Durata de proiectare este de 6 luni, execuția lucrărilor va dura 20 de luni, iar termenul de deschidere a ofertelor era data de 8 mai.
Lucrări pentru Modernizarea infrastructurii feroviare din Stația Valu lui Traian – Etapa I:
- Realizarea Grupei de Așteptare din Stația Valu lui Traian care va cuprinde 32 linii de primire-expediere electrificate;
- Modernizarea și electrificarea liniilor 5-8 din Grupa Stație și a liniilor de legătură cu Grupa de Așteptare;
- Menținerea diagonalei 2-4 care va face legătura între Grupa de Așteptare și Magistrala 800;
- Realizarea unei centralizări electronice în Stația Valu lui Traian, amplasată în container, cu post central deservit de IDM Dispozitor și Post local, deservit de IDM Exterior;
- Includerea în centralizarea electronică a elementelor de instalații din Stația Valu lui Traian (electromecanisme de macaz, sisteme de detecție a materialului rulant, semnale, SAT, BAT etc);
- Proiectarea și execuția unei diagonale pentru a putea menține trecerea la nivel, aflată între Grupa Stației și Grupa de Așteptare;
- Trecerea la nivel, aflată între Grupa Stației și Grupa de Asteptare, la km 215+333, va fi dotată cu instalație SAT;
- Integrarea în SCADA a instalațiilor noi de electrificare din Grupa Stație și Grupa de Așteptare Valu Traian;
- Reabilitarea sistemului de iluminat din Grupa de Așteptare;
- Postul local (PL) din stația Valu lui Traian va fi prevăzut cu terminal pentru manipularea instalațiilor de semnalizare și electrificare și deservit de IDM exterior;
- Lucrări de telecomunicații între postul deservit de IDM Dispozitor, amplasat în clădirea stației și cel deservit de IDM Exterior.
Foto: Ilustrativ (www.pexels.com)
Citește și:







