Șapte companii din mai multe țări au depus oferte pentru construirea unui terminal de bitum în depozitul Port al Oil Terminal. Care sunt acestea

Economie
Societatea Oil Terminal informează actionarii și investitorii că până la termenul limită – 20 decembrie 2023, au fost depuse oferte privind constituirea unui parteneriat pentru construcția unui terminal de bitum în depozitul Port al Oil Terminal de către șapte firme din opt înscrise.
Astfel, cele șapte firme care au depus oferte, din cele opt care s-au arătat interesate de proiect sunt:
- Socar Petroleum S.A. – subsidiara românească a gigantului petrolier de stat omonim al Azerbaidjanului, SOCAR, intrată pe piața din România în 20211 s-a alăturat din mers listei de potențiali investitori. Compania deține circa 70 de benzinării în România, importă și distribuie pe plan local și produse petrochimice, precum metanol, uree, polietilenă și polipropinenă, operând trei depozite, la Teiuș, Onești și Constanța.
- Takida Terminal S.R.L. – angrosist de combustibili înființat anul trecut și controlat de omul de afaceri Constantin Leonov, din Republica Moldova
- Frial S.A. – operator logistic și de depozitare în Portul Constanța controlat indirect și condus de omul de afaceri libanez Fouad Khayat, business cu rulaj de peste 28 milioane lei anul trecut;
- OMV Petrom S.A. – este cea mai mare Companie de energie din Europa de Sud-Est și este activă de-a lungul întregului lanț valoric al energiei: de la explorarea și producția de țiței și gaze, până la rafinare și distribuția de carburanți și, mai departe, la generarea de energie electrică, precum și comercializarea gazelor naturale și a energiei electrice.
- Vitaro Energy S.R.L. – subsidiară românească a conglomeratului de trading de mărfuri Vitol, cu cifră de afaceri de aproape 100 milioane lei în 2022
- Trafigura Pte Ltd – divizia din Singapore a gigantului omonim al tradingului de mărfuri
- Euronova Energies S.A. – trader de țiței și produse petroliere înregistrat în Elveția, client al Oil Terminal;
În perioada următoare se va desfășura procesul de evaluare a ofertelor.
Următoarea procedură de selecție reprezintă o etapă critică în implementarea strategiei de dezvoltare și a planului de administrare în perioada 2023-2027 a OIL TERMINAL SA.
Decizia finală privind selecția partenerului va fi luată după o evaluare atentă, transparentă și corectă, bazată pe regulile privind societățile listate la bursă, având drept scop impulsionarea economiei și a industriei naționale, precum și asigurarea unei poziții solide a României pe piața regională de bitum.
Ministrul Energiei: „Consolidăm o întreagă industrie a materialelor de construcții și a transporturilor în România”
“Ne asumăm un rol activ în redefinirea peisajului energetic al României. Prin acest proiect ambițios, nu doar că întărim o companie strategică, așa cum este OIL Terminal, dar și consolidăm o întreagă industrie a materialelor de construcții și a transporturilor în România. Demersul nostru reprezintă un pilon central în asigurarea unei economii durabile și a unei securități energetice și economice robuste, în special în contextul tensiunilor geopolitice actuale.”, a precizat astăzi ministrul Sebastian-Ioan Burduja.
Reamintim că Oil Terminal vrea să dezvolte un proiect de construcție a unui terminal de bitum, potrivit Strategiei de Dezvoltare și a Planului de administrare 2023-2027.
Întrucât Oil Terminal nu deține surse proprii pentru implementarea unor astfel de proiecte de dezvoltare, societatea s-a arătat interesată de constituirea unor parteneriate în acest sens.
În prezent, în incinta Port Constanța funcționează un singur furnizor de servicii de manipulare și depozitare bitum.
Acest terminal de bitum poate fi amplasat pe actuală platforma a Secției Platforma Port situată în incinta portului Constanța, Dana 69.
Oil Terminal deține propriul depozit destinat produselor petroliere, având contract de închiriere cu Administrația Porturilor Maritime Constanța pentru platforma situată la adresa Incinta Port, dana 69.
Terminalul de bitum va oferi următoarele operațiuni:
- Livrarea de bitum prin descărcarea navelor maritime în rezervoare de stocare;
- Depozitarea cu facilități de încălzire sau menținere a temperaturii produsului la o temperatura cuprinsă între 130-170 grd C;
- Transferul bitumului din rezervorul principal de stocare în rezervoare intermediare în scopul încărcării în mijloace de transport;
- Încărcarea bitumului în vagoane de cale ferată, camioane, barje fluviale.
Se va avea în vedere construcția următoarelor instalații:
- Instalație de descărcare nave pentru o singură nava cu o singură instalație de cuplare
- Instalație de pompare care să asigure transferul bitumului între rezervoare, transferul bitumului din rezervoare terestre în mijloace de transport;
- Instalație de încălzire specifică depozitării și manipulării bitumului;
- Rezervoare terestre noi cu sisteme individuale de măsurare tip radar care să fie interconectate cu rezervoare existente în acest moment , care pot face față unei funcționari în siguranță a instalației;
- Colector în rampă CF existența în depozitul Port pentru încărcarea /descărcarea a min 20-25 vagoane CF funcție de lungimea liniei CF;
- Platforma încărcare camioane dotată cu brațe de încărcare.
OIL Terminal S.A. Constanța, înființată în baza Legii 15/1990 și Hotărârii de Guvern nr. 1200/1990, este o societate publică listată la Bursa de Valori București din 1998, cu un capital social de 299.717.713,2 lei. Specializată în servicii de manipulare și depozitare pentru țiței și produse petroliere, compania deține acorduri de concesiune pentru exploatarea infrastructurilor critice și este strategic situată la intersecția importantelor coridoare de transport.
Cu o experiență de peste 125 de ani, OIL Terminal domină piața serviciilor de import-export petrolier în România și dispune de facilități extinse, inclusiv 7 dane operative în Portul Constanța și 3 depozite cu o capacitate totală de 1,4 milioane m3. Această infrastructură avansată și poziționarea sa unică fac din Oil Terminal Constanța un jucător esențial în industria energetică și logistică a României.
Sursa foto: CNAPMC
Citește și:
Oil Terminal SA vrea să contracteze un credit de investiții pe termen lung. Cu ce scop
Oil Terminal a avut un profit net de 23,6 milioane lei, în primele nouă luni din 2023







