Cum se vor integra elevii refugiați în sistemul de învățământ constănțean. Ce a declarat Sorin Mihai, șeful ISJ Constanța

Învățământ
Copiii refugiaților ucrainieni pot beneficia de continuarea școlarizării în instituțiile de învățământ din România. Astfel că, până la acest moment, la nivelul municipiului Constanța sunt deja preșcolari ucrainieni care frecventează grădinițe particulare și se așteaptă ca în perioada următoare numărul solicitanților pentru integrarea în învățământul românesc să crească.
Până la acest moment, autoritățile s-au organizat, iar la nivelul Inspectoratului Școlar Județean Constanța s-a constituit o comisie pentru coordonarea activității de repartizare a preșcolarilor/elevilor la unitățile de învățământ în care pot desfășura activități educaționale, precum și în instituțiile în care vor beneficia de asistență psihopedagogică și consiliere. Din comise fac parte un inspector școlar vorbitor de limbă rusă și 3 cadre didactice vorbitoare de limbă rusă.
Copiii de grădiniță și elevii din Ucraina vor avea statut de audienți, în instituțiile de învățământ românesc, și vor fi trecuți în cataloage provizorii, până la echivalarea studiilor și susținerea eventualelor diferențe, potrivit unei ordonanțe de urgență, publicată în Monitorul Oficial.
Inspectoratul General pentru Imigrări și DGASPC vor comunica datele minorilor, iar comisia din cadrul ISJ Constanța va lua deciziile privind repartizarea minorilor.
Ca noutate, în cursul după amiezii de ieri, Inspectoratul Școlar Județean Constanța a transmis o adresă tuturor instituțiilor de învățământ de la nivelul județului Constanța prin care se solicită informații cu privire la existența acestor solicitări.
„Deocamdată, au fost primite câteva solicitări, dar nu s-a dat curs acestora pentru că, de exemplu, erau patru elevi la Eforie care voiau să meargă la unitatea de învățământ de acolo, dar până spre seară au plecat deja spre Barcelona. Sunt mulți copii care sunt în tranzit. Sunt solicitări însă pentru grădinițe particulare, iar la unele există chiar și profesori de limba rusă„, ne-a declarat inspectorul șef al ISJ Constanța, Sorin Mihai.
Lipsa profesorilor de limba ucrainiană, o problemă pentru care se caută soluții
O problemă în această situație este lipsa profesorilor de limba ucrainiană, însă autoritățile caută soluții.
„Nu am identificat însă profesori de ucrainiană în sistem, dar putem să angajăm pensionari sau studenți, în funcție de solicitările pe care le vor face. Aceștia vor fi necalificați„, a mai completat inspectorul șef al ISJ Constanța.
În cursul serii de ieri s-a transmis către inspectoratele școlare Ordinul de ministru nr. 3363 cu privire la modalitatea în care va funcționa comisia organizată la nivelul inspectoratului. Sunt două variante de lucru: părinții sau reprezentanții legali ai copiilor se pot adresa unităților de învățământ, context în care inspectoratul va face o centralizare ori dacă sunt copii neînsoțiți, aceștia vor fi distribuiți, în urma listelor pe care le va pune la dispoziție DGASPC, de către comisie către unități de învățământ din județ.
„Urma să primim un elev clasa a XII-a de la un liceu de Marină din Odesa care voia să vină la liceul de Marină din Constanța. Urmează să luăm legătura, situația e în lucru„, a mai declarat inspectorul șef al ISJ Constanța.
Practic, nu se pune problema înființării unor clase strict pentru elevii ucrainieni refugiați ci integrarea acestora în clasele existente, din școlile aflate în proximitatea domiciliului provizoriu al părintelui.
„Elevii pot solicita să facă cursuri de limbă română, momentan se fac la Colegiul Național Pedagogic – de altfel unitatea de învățământ este de ani de zile desemnată în accest sens. Dacă va fi un aflux mai mare, mai avem și alte școli, precum Școala nr. 24 și Școala nr. 12 un se fac cursuri de limbă rusă. Aici se va încerca, prin limba rusă, să găsim modalitatea de comunicare cu părinții, cu copiii. Dintre elevii care vor solicita să urmeze cursurile în unitățile de învățământ din județul Constanța, nimeni nu va rămâne în afara școlii, important este ca să ne parvină informațiile astfel încât și noi să putem analiza situația respectivă, punctuală. Sunt mai multe variabile care trebuiesc luate în vedere. Ei pot merge la școală, pentru a fi integrați, și mai apoi vedem ce avem de făcut astfel încât să intre și în discuția de înregistrare în cataloagele școlare„, a explicat Sorin Mihai.
Părinții refugiați din Ucraina care vor să-și înscrie copiii la școlile și grădinițele din România trebuie să trimită / depună o cerere, atât în format letric, cât și în format electronic, la Inspectoratul Școlar, potrivit procedurii privind organizarea și funcționarea Comisiei de coordonare a activității de repartizare a preșcolarilor / elevilor la unitățile de învățământ.

Foto: Agerpres
Citește și:







