Director numit ”abuziv” la Școala din Dumbrăveni?! Ce spun cadrele didactice din instituția de învățământ

Învățământ
Colectivul cadrelor didactice din cadrul școlii din comuna Dumbrăveni a transmis către președintele României, Klaus Iohannis, dar și către inspectorul șef al ISJ Constanța, Sorin Mihai, o scrisoare deschisă prin care reclamă modul în care a fost făcută detașarea noului director al instituției de învățământ. Acesta și-a început activitatea pe 1 septembrie.
„Din punctul meu de vedere este o problemă falsă”, spune Sorin Mihai, inspectorul șef al ISJ Constanța care ne-a explicat modalitatea de desemnare a acestui director nou în fruntea instituției, evidențiind faptul că procedura s-a realizat în conformitate cu normele legale.
„Noi am avut o procedură în acest sens, cine și-a dorit să fie director a putut depune documentația. Doamna directoare care a fost până atunci nu întrunea elementele care să o califice pentru această funcție pentru că nu este titulară în învățământ, un criteriu obligatoriu în acest demers. Anul acesta s-a verificat cu atenție și s-a constatat că dumneaei nu îndeplinea acest criteriu. Am solicitat către unitatea de învățământ că directorul trebuie să fie un titular, dar nu există un titular acolo. Noi am făcut un efort considerabil să găsim pe cineva să meargă în Dumbrăveni. Avem o situație similară la Grădina”.
Inspectorul șef al ISJ Constanța a avansat chiar ideea ca însuși colectivul de cadre didactice să găsească un director pe placul lor și care să respecte toate criteriile legale pe care trebuie să le aibă o persoană în această funcție:
„Dacă dumnealor nu vor să aibă un director pe care l-am identificat cu greu, este în regulă, dar să găsească un titular care să poată să ocupe funcția de director, dar vor avea o problemă la început de an școlar, cum debutează anul și cine semnează ștatele de plată”, a spus Sorin Mihai.
Fostul director al școlii din localitate, Oana Mancaș, ne-a declarat că atât domnia sa, cât și colectivul de cadre didactice nu au o problemă cu persoana noului director, Vasile Florin, ci cu faptul că acesta nu predă în instituția al cărei director este și nu cunoaște problemele comunității din care fac parte elevii: „Dânsul este învățător la General Scărișoveanu (comuna Amzacea). Eu am promovat concursul de titular în această vară și am promovat cu nota 8.30, dar nu am cum să mă titularizez pentru că la nivelul școlii nu avem norme”.
La rândul său, primarul din Dumbrăveni spune că susține demersul cadrelor didactice. „Nu mi se pare normal ca acest nou director să nu aibă ore la noi în școală și nici să vină doar două ore pe săptămână, așa cum ne-a spus și apoi eu, ca primărie, să îi decontez transportul. Nu îi decontez nimic. Ce probleme poți să rezolvi și ce poți să faci în două ore pe săptămână?! Cu fosta conducere a școlii am avut o relație instituțională foarte bună, noi, ca primărie i-am ajutat cu tot ceea ce a fost necesar și ce am putut”, ne-a spus primarul comunei Dumbrăveni, Stelian Clinciu.
În cadrul unității de învățământ, în anul școlar trecut frecventau cursurile 65 de copii. Populația comunei este de doar 570 de persoane.
Redăm, în cele ce urmează scrisoarea deschisă transmisă de colectivul de cadre didactice:
„Scrisoare deschisă
Domnului Președinte al României, Klaus Iohannis,
Domnului Ministru al Educației, Sorin Mihai Cîmpeanu,
Stimați domni,
Cadrele didactice ale Școlii Gimnaziale Nr.1 Dumbrăveni, județul Constanța, vă scriu această epistolă publică din dorința de a vă informa asupra unei situații inacceptabile în care se află instituția noastră și cu speranța unei intervenții prompte și eficiente din partea dumneavoastră, care să readucă la normalitate climatul educativ în care ne desfășurăm activitatea, în beneficiul elevilor cărora ne dedicăm toate energiile.
Reprezentăm o instituție școlară recunoscută în județ pentru numeroasele activități școlare și extrașcolare desfășurate, pentru implicarea fizică și sufletească a tuturor cadrelor didactice în viața elevilor noștri care provin dintr-un mediu defavorizat, pentru a-i ajuta să progreseze și să devină Oameni.
Motivul acestei epistole este următorul: începând cu data de 01.09.2021, prin decizie a Inspectorului Școlar General Constanța, a fost detașat în interesul învățământului pe post de director, un cadru didactic din afara școlii noastre pe care îl considerăm nepotrivit pentru această funcție. Numirea a fost făcută în baza unei proceduri a inspectoratului pe care o considerăm nedemocratică, dacă nu chiar abuzivă, atât timp cât ea nu presupune nici măcar o minimă consultare a Consiliului Profesoral, a părinților, a elevilor, a reprezentanților comunității locale.
Prezentăm mai jos câteva date oficiale care reflectă munca noastră și rezultatele elevilor noștri de-a lungul timpului, sub conducerea fostei doamne director a școlii:
– Creșterea promovabilității elevilor de clasa a VIII-a la Evaluarea Națională și admiterea la licee din municipiu
– Scăderea abandonului școlar
– Consilierea psihologică a elevilor prin intermediul organizațiilor de voluntariat
– Participarea elevilor la activități de ecologizare, de realizare a propriei grădinițe și livezi în curtea școlii cu ocazia Săptămânii Naționale a Voluntariatului
– Cursuri de limba chineză și de informatică desfășurate în școală
– Primirea titlului de INSTITUȚIA DE ÎNVĂȚĂMÂNT A ANULUI 2020 din partea Organizației ADAPTO YOUTH
– Participarea la proiectul „Prima dată la mare” organizat de Asociația Împreună pentru Viitor Constanța
– Creșterea procentului de profesori calificați în unitatea școlară.
În ceea ce privește pregătirea și perfecționarea profesională a cadrelor didactice, vă aducem în atenție următoarele aspecte: suntem un colectiv de profesori cu drag de elevi și, în aceeași măsură, preocupați de evoluția în carieră: unii dintre noi au gradul definitiv, alții în curs de obținere a gradului didactic II. De asemenea, cu toții am obținut note peste 7 la examenul de titularizare și am ales să predăm în această școală dezavantajată, pentru a oferi o șansă la educație elevilor din mediul rural.
Suntem deschiși pentru orice provocare, formarea continuă este o constantă: în perioada școlii online am participat la numeroase cursuri de formare pentru a face față situațiilor aduse de pandemia SARS-COV2. De asemenea, am reușit ca în luna decembrie 2020 absolut toți elevii școlii să aibă dispozitive electronice și conexiune la internet pentru a putea participa la orele de curs online.
În privința bazei materiale, menționăm faptul că aceasta a fost îmbunătățită semnificativ în ultimii ani. Școala a primit sprijin și numeroase donații de laptopuri, tablete, precum și o tablă interactivă.
În plus, suntem susținuți de întreaga comunitate locală, ne simțim protejați de dragostea elevilor și de atașamentul părinților. Privim cu mândrie spre trecut și cu încredere spre viitor.
De asemenea, în ciuda regimului de organizare al orelor de curs în cadrul școlii noastre – DUBLU SIMULTAN – am reușit să aducem elevii la nivelul celor care studiază în mod normal, într-o singură clasă.
Credem așadar că noi, „familia Dumbrăveni” (elevi, părinți, profesori), merităm respectul instituțiilor care ne coordonează.
Vă adresăm câteva întrebări la care vă invităm să reflectați, pentru a lua o decizie rapidă și în spiritul educației moderne pe care ne-o dorim toți:
- Este „în interesul învățământului” ca o procedură să permită inspectorului școlar general să numească un director fără să consulte în prealabil pe nimeni din școală?
- Este „în interesul învățământului” ca fostei doamne director a școlii din ultimii 2 ani să i se respingă dosarul de detașare in funcția de director, doar pentru motivul invocat că nu este titular? În ciuda faptului că în cadrul școlii noastre nu există posturi titularizabile din cauza numărului redus de norme? În ciuda progresului observat la nivelul comunității și al școlii în ultimii 2 ani?
- Este „în interesul învățământului” să fie numit un director împotriva dorinței colectivului pe care îl va conduce, chiar fără a avea minime calități manageriale, nefiind cadru didactic în școală, necunoscând elevii, comunitatea și problemele lor? Este firesc ca acest domn director numit să profeseze ca învățător într-o altă școală din județ, nefiind prezent fizic și zilnic în cadrul școlii pe care o conduce?
- Este „în interesul învățământului” să fie numit un director care nu are sprijinul primarului localității, cu care, inevitabil, trebuie să colaboreze în beneficiul elevilor?
- Este „în interesul învățământului” ca o școală să funcționeze condusă de un director fără acordul Consiliului de Administrație?
- Este „în interesul învățământului” ca, în perioada stabilirii orarului, programului școlar, a organizării începutului de an, în atmosfera delicată declanșată de pandemie, școala să fie condusă de cineva fără legitimitate, fără autoritate, fără încrederea colegilor? Își poate el asuma siguranța elevilor în școală?
- Este ”în interesul învățământului” ca Inspectoratul Școlar Județean Constanța să cauționeze o persoană împotriva unui întreg corp profesoral? Este moral? Este în spiritul unei educații europene? Este în interesul elevilor noștri această situație conflictuală de la început de an școlar?
Așteptăm încrezători poziția dumneavoastră, mai ales din perspectiva declarațiilor domnului ministru Cîmpeanu privind dreptul cadrelor didactice de a avea un rol în desemnarea directorului unității școlare, precum și privind principiul continuității în funcțiile de conducere.
Cu stimă,
Colectivul cadrelor didactice ale Școlii Gimnaziale Nr.1 Dumbrăveni, Constanța”







