Experiența din Finlanda a 10 cadre didactice de la Liceul din Techirghiol, implementată în instituția de învățământ renovată complet

Învățământ
10 cadre didactice din cadrul Liceului Tehnologic „Emil Racoviță” din Techirghiol au participat, în perioada verii, la un program ERASMUS în Finlanda, în Joensuu, la cursul EduKarjala care viza acumularea de cunoștințe pentru a preîntâmpina abandonul școlar în rândul copiilor. Experiența dovândită le-a adus cadrelor didactice participante beneficii pe mai multe planuri. Cadrele didactice au preluat, încă de la începutul anului școlar și o parte din aspectele bune pe care le-au întâlnit în fiecare din școlile vizitate din Joensuu, pornind de la arhitectură și design, în contextul în care Liceul din Techirghiol se deschide zilele acestea, după ample lucrări de renovare, așa cum nu a mai văzut insituția de învățământ de peste 50 de ani.
Proiectul ERASMUS a avut ca obiectiv formarea de competențe pentru un număr de 10 cadre didactice din Liceul „Emil Racoviță” din Techirghiol în vederea preîntâmpinării problemei absenteismului și abandonului școlar și învățarea de soluții în acest sens pe care mai apoi să le transpună în plan local.
„În contextul actual pandemic, când cursurile se desfășoară online, pentru o mare parte a elevilor, cunoștințele acumulate la acest curs ne vor ajuta în perspectivă, însă este o experiență extraordinară”, ne-a spus directorul instituției de învățământ din Techirghiol, învățător Niculescu Viorica, participant al cursului „How we avoid school drop out, the way of Finland”.
Experiența pe care cele 10 cadre didactice (cinci învățători, profesori de istorie, română, educație fizică și sport, engleză și franceză) au avut-o în perioada 9-16 iulie într-un oraș cu rădăcini rusești a fost una impresionantă, iar climatul cursului a fost unul internațional, permițând crearea de legături între reprezentanții a trei țări România, Germania, Bulgaria.
„Ei sunt foarte dedicați copiilor, de aceea sistemul lor de învățământ și educație este privit ca unul dintre cele mai de succes din lume. Mai mult de 80% dintre școlile lor sunt publice, acolo nu există sistemul de școală privată. Totul gravitează în jurul stării de bine a invidividului, a profesorului și a elevului. Când toată lumea este fericită și rezultatele sunt pe măsură”, ne-a declarat profesorul coordonator al cursului, profesor de engleză Elena Spătaru.
Există un respect profund pentru regulile de conviețuire socială și pentru disciplină, ne povestește profesorul coordonator al cursului. „Școlile sunt oglinda acestui lucru, acolo, spre exemplu, nu există mobilier deteriorat sau investiții neprotejate. Elevii merg în șosete în incinta școlii”, a explicat profesorul Elena Spătaru.
Cursul a fost organizat de EduKarjala, o instituție de renume în Finlanda, dar și în mediul ERASMUS, aceasta bucurându-se de o mare popularitate în rândul beneficiarilor de proiecte ERASMUS +tip K1 (training courses).
Obiectivul cursului a fost în strânsă legătură cu nevoile școlii din Techighiol, printre care formarea de competențe cadrelor didactice în vederea prevenirii abandonului școlar, formarea de competențe de lucru în echipă și de exprimare în limba engleză.
În perioada derulării cursului profesorii români au vizitat 6 școli din Joensuu. „Am fost copleșiți să vedem cât de mult investește statul finlandez în educație și în infrastructura necesară actului educațional, dovadă și rezultatele obținute la testele PISA. Nu cred că noi putem avea acces la o asemenea resursă financiară, dar starea de bine cred că ne-o putem creea”, a mai spus profesorul Elena Spătaru.
Iar imaginile din școlile din Finlanda, așa cum puteți vedea mai jos, vorbesc de la sine:
Profesorii participanți au fost Viorica Niculescu și Ingrid Văleanu – conducerea instituției, coordonatorul proiectului Elena Spătaru, Isleam Narcis, Stan Irina, Grigore Claudia Nicoleta, Neagu Mihaela, Măciucă Ancuța, Anton Luminița Gigica și Mirela Pisaltu.
Fiind vacanță, interacțiunea grupului de profesori români cu elevii a fost una limitată. „Singura interacțiune a fost cu un grup de elevi de liceu care au venit să prezinte experiența lor ca și copii imigranți asimilați de societatea finlandeză, care au învățat limba și care au performanțe”, a explicat profesorul.
Agenda celor cinci zile în care s-a desfășurat cursul a presupus vizitarea unor instituții de învățământ și familiarizarea cadrelor didactice cu sistemul lor de învățământ. „Am mers inslusiv la școala unde învățau copiii cu dizabilități”, ne-a explicat profesorul coordonator.
„Vom avea o școală care se rotește după soare”
Experiența pe care carele didactice au avut-o în Finlanda a adus plus valoare acestora și, în viitor și școlii în care aceștia predau prin ideile pe care aceștia le implementează atât la nivel de ethos al instituției, cât și al infrastructurii.
„Lucrările la liceul nostru sunt pe final. S-a schimbat sistemul de încălzire, s-a renovat clădirea per ansamblu. Vom avea o școală care se rotește după soare și ne-am inspirat din experiența pe care am avut-o în Finlanda, atât cum am putut, bazându-ne pe ceea ce avem. Sălile noastre de clasă nu pot avea, de exemplu, alte camere în care putem izola un copil dacă este într-un anume context de comportament. Noi am încercat să aducem mai multe aspecte din experiența noastră din Finlanda în școala din Techirghiol: am pus tabla înmulțirii pe scări, un șotron, unghiurile la ușile de la clasă, avem un copac motivațional, dar și multe altele. Încercăm să schimbăm și noi ca aspect, care contează și acesta mult”, ne-a declarat directorul instituției de învățământ, învățător Niculescu Viorica.
Începând cu 11 octombrie 2021, doar o parte dintre elevi va putea desfășura cursurile cu prezența la clase. Astfel, primii elevi care vor începe cursurile fizic la clasă vor fi cei ai claselor pregătitoare, I, a II-a și a VIII-a. Pentru celelalte clase este necesară prelungirea perioadei de desfășurare a cursurilor în sistem online până la finalizarea lucrărilor, anunță autoritățile locale din Techirghiol.







