za-logo

Ne puteți urmări pe:

  • Acasă
  • Știrile zilei
  • Administrație locală
  • Politic
    • Alegeri
    • Bilanț de mandat
  • Economie
  • Cultură
    • Istoria Dobrogei
  • Învățământ
  • Sport
  • Sănătate
    • Sfaturi Naturiste
    • Totul despre Coronavirus
    • Mama și copilul
  • Agricultură
  • Externe
  • Locuri de muncă
  • Imobiliare
  • Anunțuri
  • Evenimente în Constanța
  • Showbiz
  • Social
  • Turism

Ne puteți urmări pe:

Acasă - Învățământ - Iată subiectele de la simularea Evaluării Naționale de Limba și literatura română 2023

Iată subiectele de la simularea Evaluării Naționale de Limba și literatura română 2023

Iată subiectele de la simularea Evaluării Naționale de Limba și literatura română 2023

Învățământ

20.03.2023

De către Redacția

Elevii de clasa a VIII-a susțin luni, 20 martie, proba scrisă la Limba și literatura română din cadrul simulării Evaluării Naționale 2023, potrivit calendarului oficial. Accesul în sălile de examen s-a făcut între 08:00 și 08:30, după cum se arată în procedura trimisă de Ministerul Educației.

Elevii trebuie să aibă cu ei un document de identitate: certificat de naștere ori carte de identitate, potrivit informațiilor transmise în școli.

Potrivit ordinului nr. 3.138 din 25 ianuarie 2023, notele obținute la simulările naționale nu se trec în catalog. Prin excepție, la solicitarea scrisă a elevului, notele obținute la simulările naționale pot fi trecute în catalog.

Disciplinele la care se organizează simularea evaluării naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a în anul școlar 2022-2023 sunt: limba și literatura română, limba și literatura maternă (pentru elevii aparținând minorităților naționale care au urmat cursurile gimnaziale în limba maternă) și matematică.

Subiectele pe care elevii de clasa a VIII-a le-au primi la simularea Evaluării Naționale 2023, proba scrisă de Limba și literatura română, de luni, 20 martie, au fost, în principal, cerințe pe baza a două texte la prima vedere, conform broșurilor cu itemi consultate de Edupedu.ro. Elevii au avut un timp de lucru de 2 ore, iar din oficiu primesc 10 puncte.

Primul text a fost un fragment din „Dansul ursului” de Ion D. Sîrbu, iar al doilea din „30 de ani în șa” al lui Felix Țopescu.

Redăm fragmentele și apoi cerințele (itemii) pe care elevii le-au primit la simulare, potrivit edupedu.ro:

Subiectul I – 70 de puncte

„Citește fiecare dintre textele de mai jos pentru a putea răspunde la cerințele formulate.

Textul 1 „Examenele de sfârşit de an fuseseră fixate mai devreme […]. Orele de studiu se înmulţiră. Deşi în copilărie timpul e de zece ori mai dens decât la maturitate, programul a trebuit totuşi să fie mai intensiv. O zi de vară, când ai între doisprezece şi cincisprezece ani cum aveau Silvia şi cei doi băieţi, poate să înceapă la ora şase dimineaţa şi să se sfârşească abia la nouă sau zece seara. E adevărat că seara picau de somn şi de oboseală. Dar, în răstimpul acestei lungi zile, aveau timp pentru tot şi toate: călăreau patru ore, studiau (singuri sau cu domnişoara Stela) alte patru sau cinci ore şi tot le mai rămânea timp pentru o baie în lac, o goană prin pădure, o trântă pe iarbă sau o vizită în parc. […]

Ultimul eveniment dinainte de examene fu apariţia acelei păsări miraculoase. Lucian o descoperi într-o seară. […] Se întoarse în fugă, ca să-i cheme pe Silvia şi pe Roland.

— Veniţi, le spuse, aşa ceva nu s-a mai văzut: o imensă pasăre roz. Roz ca un trandafir, roz ca o tartă de fragi şi zmeură, roz ca obrazul Silviei când scrie scrisori…

Merseră cu toţii. Şi văzură. Într-un luminiş, sub sălcii, foarte aproape de păpuriş şi apă, aproape vertical, cu ciocul său imens pe piept, obosit şi nemişcat… un pelican. Părea că doarme. Era un pelican adevărat, asta o spunea chiar şi baci Simion, care ştia mai totul despre păsările de apă. „Dar ce caută aici?” se întrebară copiii. Doar toată lumea ştie că pelicanii sunt păsări ale Deltei. Şi Delta e foarte departe… […]

Peste trei zile, într-o seară, în sfârşit, se ridică iar în sus. Cu greu, foarte cu greu. În locul de unde decolase, rămaseră ca amintire câteva pene pe care Silvia le adună şi le făcu buchet. […]

Cu cele câteva pene roz se termină şi visul roz de pe marginea lacului. […]

În timpul examenelor, copiii au fost găzduiţi la familia Eneea şi Lili Giurcă, întrucât lucrau aproape de colegiu. Totul a decurs conform aşteptărilor. Profesorii de la colegiu avură răbdarea de a-i examina îndelung pe cei doi băieţi care erau în clasa a patra. Au strălucit la română şi latină […]. La matematici „a mers” – nu grozav, totuşi, destul de onorabil. Restul materiilor li s-a părut o simplă formalitate: copiii ştiau carte, scriau corect […].

Silvia îşi trecu examenele de clasa întâi de liceu la „Domniţa Ileana”. Povesti la română despre lacul codrilor albaştri şi nuferii galbeni, povesti la istorie despre bătălia de la Thermopile, povesti la matematici despre aducerea la acelaşi numitor şi despre calculul suprafeţelor trapezului, povesti la geografie, cu zeci de exemple din vasta ei experienţă, care e deosebirea dintre un pârâu, un râu şi un fluviu, dintre o baltă, un iezer şi un lac, dintre o insulă, o peninsulă şi un istm. Se terminase examenul, ea continua să le povestească doamnelor profesoare cine este Tama, cum de e măgarul Gary un mare filosof şi actor şi cât e de deştept dacă ştii să-l întrebi în limba lui. Le explică de ce nu le place cailor mirosul de usturoi, ce a păţit vidra care a dorit să aibă ochi albaştri, cum e în pădure când plouă şi care e adevărul despre puii de cuc. […] A primit nota zece pe linie.

Ar fi urmat vacanţa. Divina vacanţă în pădure, cu cai, nu departe de un lac fermecat. Ce putea fi mai frumos? Cărţile de aventuri îi aşteptau: trecuseră de vârsta şi problemele lui Huckleberry Finn, acum urmau cele ale lui Ionuţ Jder, d’Artagnan, David Copperfield. Îi aşteptau romanul-fluviu „Tarzan” (scris de un lord englez al cărui nume nu se putea pronunţa nicicum), „Omul invizibil”, „Gulliver în Ţara Uriaşilor”. Dar şi „Baltagul”, „La Medeleni”, „Fram, ursul polar”. (Ion D. Sîrbu, Dansul ursului)

Textul 2 „O probă deosebit de dificilă a fost cea de-a 15-a a concursului hipic de la Varşovia, la care eram înscrişi din oficiu – pentru „Premiul Învingătorilor” – primii trei clasaţi în probele disputate anterior, astfel că la start s-au prezentat cei mai buni călăreţi şi cai care evoluaseră pe parcursul a 12 zile de concurs.

Dintre români au concurat doar doi călăreţi: Toma Tudoran cu calul Rayon de Soleil şi subsemnatul. De partea cealaltă erau majoritatea aşilor germani, francezi şi polonezi.

Lupta se anunţa foarte grea, mai ales că ploua neîntrerupt de cinci zile. Terenul de concurs şi cel de încălzire se transformaseră într-o mlaştină în care picioarele cailor se afundau până peste glezne, iar noroiul lăptos ne stropea, împroşcând totul în jur.

Ajuns la teren, eram convins că juriul concursului va interzice disputarea unei probe atât de grele pe o asemenea pistă desfundată şi pe o ploaie care nu mai contenea.

Călăreţii şi caii stăteau zgribuliţi, care pe unde putea, şi nimeni nu mai era dispus să încalece pe o astfel de vreme.

Deoarece regulamentul nu permitea întreruperea concursului, s-a anunţat la megafoane că, după o prealabilă recunoaştere a parcursului de către participanţi, proba se va disputa în orice condiţii. Nimănui nu-i venea să creadă, dar hotărârea era luată, ceea ce i-a determinat pe mulţi dintre concurenţi să nu participe. […]

Proba începuse şi deja câţiva călăreţi alergaseră, printre ei aflându-se şi Toma Tudoran, care, după un parcurs executat într-un timp excelent şi având doar o dărâmare, avea să se claseze pe locul al treilea (!).

Îmi mai rămăseseră numai zece minute pentru a-mi pregăti calul şi, deşi nu se mai vedea iarba, totulfiind acoperit de apă, […] eram gata de luptă cu… ploaia, noroiul şi obstacolele.

Faptul că, până să intru în concurs, niciun concurent nu terminase proba cu zero puncte penalizarem-a ambiţionat să fac totul spre a realiza ceea ce nimeni nu reuşise până atunci.

Nu cred ca în cei 650 de metri ai parcursului să fi respirat și eu, şi Jolka mai mult de cinci-şase ori în viteza în care am alergat. Cu un simţ extraordinar al obstacolului, Jolka prindea bătăi excelente, strângea picioarele, îşi arcuia şira spinării şi gâtul în timpul săriturilor cum nu m-aş fi aşteptat. În paranteză fie spus, din cauza greutăţii lui, calul se teme de căzăturile care i-ar provoca neplăceri şi, de aceea, pe terenurile alunecoase aleargă şi sare mult mai atent. Spiritul lui de conservare se manifestă cu atât mai puternic, cu cât condiţiile în care este pus să parcurgă un traseu cu obstacole sunt mai grele. De fapt, majoritatea accidentelor pe care le fac caii se produc nu la obstacolele mari, ci la cele mai mici, la care atenţia este mai redusă; de aceea, când un cal a ajuns să participe pe obstacole de categoria grea (1,50 –1,60 metri), nu este recomandabil să fie pus în situația de a mai sări în probele de categorii inferioare.

Revenind la cursa Jolkăi în „Premiul Învingătorilor”, trebuie să spun că în zborul ei peste obstacole nu a atins niciunul, ceea ce m-a plasat până în acel moment pe primul loc. Vă închipuiţi prin ce emoţiiam trecut în continuare, când urmăream din tribună evoluțiile celor care alergau după mine…“ (Felix Țopescu, 30 de ani în șa).

A.

  1. Notează, din textul 1, două cuvinte din câmpul lexical al culorilor. 2 puncte

Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul

  1. Disciplinele de examen la care băieții au cele mai bune rezultate sunt – 2 puncte
  2. a) istoria și geografia.
  3. b) matematica și istoria.
  4. c) româna și latina.
  5. d) româna și matematica.
  6. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 1 – 2 puncte

Școala unde Silvia își susține examenul este

  1. a) „D’Artagnan”.
  2. b) „David Copperfield”.
  3. c) „Domnița Ileana”.
  4. d) „Huckleberry Finn”.
  5. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 2 – 2 puncte

La concursul de la Varșovia, Toma Tudoran și calul Rayon de Soleil se clasează pe locul

  1. a) întâi.
  2. b) al treilea.
  3. c) al12-lea.
  4. d) al 15-lea.
  5. Notează „X” în dreptul fiecărui enunț pentru a stabili dacă este adevărat sau fals, bazându-te peinformațiile din cele două texte – 6 puncte

Textul 1

Deși studiau pentru examene, copiii aveau și timp de joacă.

Lucian vede, într-un luminiș, un pelican.

Plecarea în Deltă este ultimul eveniment la care participă copiii înainte de examen.

Textul 2

Concursul de la Varșovia a fost anulat din cauza vremii ploioase.

Caii se accidentează mai ușor la obstacolele mici.

Felix Țopescu era sigur de victorie, de îndată ce a finalizat cursa.

  1. Precizează, în unu – trei enunțuri, o trăsătură a personajului Silvia, identificată în fragmentul de mai jos, și mijlocul de caracterizare utilizat, ilustrându-l cu o secvență: „povesti la geografie, cu zeci de exemple din vasta ei experienţă, care e deosebirea dintre un pârâu, un râu şi un fluviu, dintre o baltă, un iezer şi un lac, dintre o insulă, o peninsulă şi un istm. Se terminase examenul, ea continua să le povestească doamnelor profesoare cine este Tama, cum de e măgarul Gary un mare filosof şi actor şi cât e de deştept dacă ştii să-l întrebi în limba lui. Le explică de ce nu le place cailor mirosul de usturoi, ce a păţit vidra care a dorit să aibă ochi albaştri, cum e în pădure când plouă şi care e adevărul despre puii de cuc. […] A primit nota zece pe linie.”. – 6 puncte
  2. Prezintă, în minimum 30 de cuvinte, un element de conținut comun celor două texte date, valorificând câte o secvență relevantă din fiecare text. – 6 puncte
  3. Crezi că, în condiții dificile, e mai bine să continui sau să renunți la o competiție? Motivează-ți răspunsul, în 50 – 100 de cuvinte, valorificând textul 2. – 6 puncte
  4. Asociază fragmentul din Dansul ursului de Ion D. Sîrbu cu un alt text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând, în 50 – 100 de cuvinte, o valoare comună, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text. – 6 puncte

B.

  1. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect. – 2 puncte

Conțin diftong ambele cuvinte din seria:

  1. a) „aveau”, „studiu”.
  2. b) „categoria”, „ciocul”.
  3. c) „noroiul”, „evoluțiile”.
  4. d) „seara”, „aproape”.
  5. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect. – 2 puncte

Există doar cuvinte derivate în seria:

  1. a) „copilărie”, „lăptos”.
  2. b) „descoperi”, „doisprezece”.
  3. c) „despre”, „devreme”.
  4. d) „ursului”, „greutății”.
  5. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect. – 2 puncte

Sinonimele cuvintelor subliniate în fragmentul „niciun concurent nu terminase proba cu zero punctepenalizare” sunt, în ordine:

  1. a) adversar, nu începuse.
  2. b) câștigător, nu absolvise.
  3. c) competitor, nu încheiase.
  4. d) prieten, nu finalizase.
  5. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect. – 2 puncte

Există o relație de polisemie între cuvintele subliniate în secvențele din seria:

  1. a) „mai rămânea timp pentru o baie în lac”; Meșterul trebuie să pună faianța în baie.
  2. b) „ cai care evoluaseră pe parcursul a 12 zile”; Profesorii îi evaluaseră pe elevii școlii.
  3. c) „Restul materiilor li s-a părut o simplă formalitate”; „O probă deosebit de dificilă”.
  4. d) „un parcurs executat într-un timp excelent”; „este pus să parcurgă un traseu cu obstacole”.
  5. Selectează, din secvențele următoare, trei verbe aflate la timpuri diferite ale modului indicativ, pe care le vei preciza: „Doar toată lumea ştie că pelicanii sunt păsări ale Deltei.” și „Totul a decurs conform aşteptărilor. Profesorii de la colegiu avură răbdarea de a-i examina îndelung pe cei doi băieţi care erau în clasa a patra”. – 6 puncte

6.Alcătuiește un enunț imperativ, în care substantivul „pădure” să fie în cazul dativ (1) și un enunț asertiv în care adjectivul „puternic” să fie nume predicativ (2). – 6 puncte

  1. Transcrie propozițiile subordonate din fraza: „Ajuns la teren, eram convins că juriul concursului va interzice disputarea unei probe atât de grele pe o asemenea pistă desfundată şi pe o ploaie care nu maicontenea.”, precizând felul acestora. – 6 puncte

8 Completează enunțul următor cu formele corecte, reprezentând mesajul unui antrenor, adresat unui membru al echipei sale. – 6 puncte

Ca ________ (a fi, conjunctiv, prezent, formă negativă, persoana a II-a, singular) supărat și pentru a nu face _______ (adjectiv pronominal demonstrativ de identitate) greșeli la următoarea competiție, ___ (membru, cazul nominativ, plural, articulat hotărât) echipei ar dori să revezi _______________ (ultim) minute din înregistrarea cursei _______ (întrerupt) din cauza ______ (ploaie, cazul genitiv, singular).

Subiectul al II-lea – 20 de puncte

Scrie, în 80 – 120 de cuvinte, rezumatul textului 1.

Punctajul pentru rezumat se acordă astfel:

  • conținutul rezumatului – 12 puncte;
  • redactarea rezumatului–8 puncte (coerența textului–1 punct; proprietatea termenilor folosiți – 1 punct; corectitudinea gramaticală – 1 punct; claritatea exprimării ideilor – 1 punct; ortografia – 1 punct; respectarea normelor de punctuație – 1 punct; lizibilitatea – 1 punct; încadrarea în limita de cuvinte – 1 punct).

Notă! Rezumatul nu va fi precedat de titlu sau de motto. Punctajul pentru redactare se acordă doar în cazul în care rezumatul are minimum 80 de cuvinte și dezvoltă subiectul propus“.

Redacția

Etichete:

  • catalog
  • Evaluării Naționale 2023
  • limba şi literatura română
  • Ministerul Educației
  • notele
  • subiecte
  • texte la prima vedere
Articole similare

Învățământ

Universitatea Maritimă Constanța are un nou rector: conf. dr. ing. Gabriel Raicu a câștigat alegerile organizate astăzi 07.02.2024

Conf. dr. ing. Gabriel Raicu a câștigat alegerile la funcția de rector al Universității Maritime Constanța (UMC). Acesta a obținut 68 de voturi, fiind urmat de prof. Costel Stanca - 28 de voturi și conf. Ioan Omocea - 11 voturi. Inițial au …

Învățământ

Alegeri pentru funcția de rector al Universității Maritime din Constanța: Cine sunt candidații rămași în cursă 07.02.2024

În cursul zilei de miercuri, 7 februarie 2024, la Universitatea Maritimă Constanța au loc alegeri pentru funcția de rector, candidații rămași în cursă fiind conf. Gabriel Raicu, prof. Costel Stanca și conf. Ion Omocea. Inițial au fost depuse patru candidaturi: profesorii …

Învățământ

Proiectul elevilor de la Colegiul „Mircea cel Bătrân“ și Liceul de Informatică, premiat la un concurs internațional 07.02.2024

Proiectul Multi-Acceleration Farming Module, realizat de elevii de la Colegiul „Mircea cel Bătrân“ și Liceul de Informatică, coordonați de prof. dr. Adrian-Eracle Nicolescu de la Colegiul Național "Mircea cel Bătrân" Constanța a obținut Premiul al II-lea, la Concursul de Design …

De la același autor

Știrile zilei

„Mă, dulceaţă, vreau să ştiu cât este tarifu’”: Câți bani a câștigat o fată din Tulcea care își vindea trupul. Proxeneții ei, condamnați 08.02.2024

Un fleac: câte doi ani de închisoare au primit doi proxeneți din Tulcea, după ce s-au bucurat, din plin, de rodul muncii unei fete de 17 ani. Unul dintre ei, mai ghinionist, va petrece cei doi ani în închisoare, pe …

Știrile zilei

O femeie din Constanța a fost DESFIGURATĂ de soț: A rămas fără dinți, după ce acesta a bătut-o în parcarea unui mall. Începe judecata 08.02.2024

Bărbatul care și-a tâlhărit soția, anul trecut, în plin centrul Constanței, iar, ulterior, într-o altă zi, în parcarea unui mall, a lovit-o cu pumnul în față și a înțepat-o, cu un cuțit, în zona bărbiei și a pieptului, a fost …

Știrile zilei

AMÂNARE în dosarul de insolvență al societății deținută, până nu demult, de familia regretatului Petrică Iordache: Societatea a fost preluată de un... 07.02.2024

Amânare, pentru 12 martie 2024 în dosarul de insolvență a debitoarei SC Reno Franci Mobel International SRL, după ce completul de judecată la care a fost repartizat dosarul, s-a desființat printr-o decizie a Președintelui Tribunalului Constanța. Judecătorii Tribunalului Constanța au au …

Lăsați un mesaj Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele Știri

Știrile zilei

Lorem ipsum dolor sit amet 24.02.2025
Bărbat prins cu doi metri cubi de lemn, fără acte de provenienţă, în localitatea Lumina

Știrile zilei

Bărbat prins cu doi metri cubi de lemn, fără acte de provenienţă, în ... 08.02.2024
Braconieri depistați cu portbagajul mașinii plin de pește, în zona localității Hârșova

Știrile zilei

Braconieri depistați cu portbagajul mașinii plin de pește, în zona lo... 08.02.2024
Este OFICIAL: Bazarul "La Ruși" va fi DEMOLAT! Ce spune Primăria Constanța despre această situație

Știrile zilei

Este OFICIAL: Bazarul „La Ruși” va fi DEMOLAT! Ce spune P... 08.02.2024
Dat de gol de comportamentul suspect: Un tânăr a fost prins de polițiștii constănțeni cu droguri în buzunare

Știrile zilei

Dat de gol de comportamentul suspect: Un tânăr a fost prins de poliți... 08.02.2024
za-logo

Ziarul Amprenta se dorește a fi încă de la început platforma unde cititorii din acest județ, dar și din împrejurimi, să poată parcurge cele mai proaspete și utile știri care prezintă evenimentele din jurul lor. Este un demers, trebuie să recunoaștem, curajos, în aceste vremuri când tentațiile sunt mari iar goana după senzațional este la cote maxime. Știm că rolul nostru este acela de câine de pază al societății! Tineri, entuziaști, cu experiență în presa locală, vă asigurăm că Ziarul Amprenta vă va aduce zilnic cele mai bune și utile știri din județul Constanța. Ne propunem, străbătând la pas județul, să vă prezentăm atât viața urbană cât și cea rurală așa cum sunt ele în realitate.

Contactați-ne: contact@ziarulamprenta.ro
Termeni şi condiţii de utilizare Politica de confidențialitate Politica Cookies Politica EU GDPR

Ziarul Amprenta ©2025