Nemulțumită de decizia instanței referitoare la anularea licitației privind închirierea unui spațiu comercial din incinta Spitalului Județean Constanța, SC Arimex Comexim 2000 SRL, face recurs

Economie
Recent, SC Arimex Comexim 2000 SRL, una dintre firmele care a participat la licitația publică organizată de Consiliul Județean Constanța în data de 11 iulie 2022 pentru închirierea unui spațiul comercial din incinta Spitalului Clinic Județean de Urgență Constanța, și care a contestat rezultatul, a primit sentinţa civilă nr. 1315/2022. Potrivit deciziei instanței, solicitarea de anulare a licitației din data de 11 iulie a fost respinsă ca neîntemeiată.
Reclamanta a solicitat instanței pe 29 august 2022, anularea procedurii de licitaţie publică invocând nerespectarea principiului transparenţei prin faptul că autoritatea publică nu a procedat la deschiderea plicurilor interioare conţinând nivelul chiriei propuse de către ofertanţi, în prezenţa participanţilor la licitaţie.
Potrivit deciziei, Tribunalul constată că nici Hotărârea Consiliului Judeţean Constanţa nr. 79/30.03.2022 şi nici dispoziţiile Legii nr. 101/2016 nu stabilesc în sarcina autorităţii publice obligaţia de a deschide plicurile interioare conţinând oferta financiară în prezenţa participanţilor la licitaţie.
„Astfel, nu se poate constata încălcarea de către autoritatea publică a vreunei obligaţii cât timp nu există o reglementare în sensul obligativităţii de a deschide oferta financiară în prezenţa participanţilor (…) Referirile reclamantei la cuprinsul art. 2.10 din Caietul de sarcini ce priveşte principiul transparenţei nu prezintă relevanţă în cauză cât timp, potrivit textului menţionat, transparenţa este definită prin punerea la dispoziţia tuturor celor interesaţi a informaţiilor referitoare la aplicarea procedurii pentru atribuirea contractului de concesiune de bunuri proprietate publică- aspect respectat de către autoritatea contractantă – fără a face vreo menţiune despre aducerea la cunoştinţa participanţilor a ofertei financiare (nivelul chiriei propuse de participanţi) la momentul deschiderii plicurilor exterioare ori participarea ofertanţilor la şedinţa de deschidere a plicurilor interioare. Totuşi, este reală împrejurarea că această conduită adoptată de către autoritatea publică poate conduce la naşterea unor suspiciuni de natură să afecteze principiul transparenţei procedurilor de achiziţia publică însă, în cazul de faţă, nu se poate dispune anularea licitaţiei sub acest aspect „, se arată în motivarea deciziei.
Reprezentanții SC Arimex Comexim 2000 SRL sunt nemulțumiți de decizia dată de Tribunalul Constanța care a respins cererea de chemare în judecată depusă la sfârșitul lunii august 2022, ca neîntemeiată și au precizat că vor depune recurs.
În cele ce urmează prezentăm decizia transmisă de Tribunalul Constanța reclamantului SC Arimex Comexim 2000 SRL, asupra căreia reclamantul urmează să facă recurs:
O licitație cu istoric
Înainte de a ajunge în instanță cu această situație, SC Arimex Comexim 2000 SRL a formulat o contestație împotriva rezultatului procedurii, comunicat acestuia prin adresa înregistrată în cadrul Consiliului Județean Constanța cu nr. 32357/ 27.07.2022.
Contestația a fost înregistrată astăzi, 09.08.2022 la sediul Consiliului Județean Constanța.
La acel moment, SC Arimex Comexim 2000 SRL solicita autorității județene:
- anularea procesului verbal nr. 29883/ 11.07.2022, a tuturor actelor subsecvente, inclusiv a comunicării privind rezultatul licitației comunicat prin adresa înregistrată în cadrul Consiliului Județean Constanța cu nr. 32357/ 27.07.2022;
- anularea procedurii de achiziție și reluarea acesteia cu respectarea prevederilor OUG nr. 57/ 3 iulie 2019 privind Codul administrativ și a procedurii de licitație stabilite prin documentația de atribuire întocmită.
Agentul economic care a participat la licitație și a cărui ofertă a fost înregistrată în data de 7 iulie 2022 la sediul CJC, se consideră nedreptățit de rezultatul procedurii, reclamând faptul că semnarea procesului verbal al ședinței de licitație publică a fost făcută fără deschiderea plicurilor în prezența ofertanților.
În contestația depusă pe 9 august 2022, se evidențiază faptul că prin adresa nr. 32357/ 27.07.2022, agentul economic a fost înștiințat că oferta sa nu a fost declarată câștigătoare, întrunind un punctaj de 61,18 puncte. „Câștigătoare a fost declarată oferta altei societăți, SC LAGARDERE TRAVEL RETAIL SRL, care a obținut un punctaj de 85,23 puncte”, se arată în contestație.
„Față de documentele mai sus menționate, așa cum rezultă și din conținutul acestora, membrii comisiei de evaluare nu au respectat regulile de transparență necesare a fi respectate în cadrul ședinței de deschidere a ofertelor, având în vedere faptul că acestea au fost depuse în plic închis conform prevederilor documentației de atribuire întocmită, în acest sens, membrii comisiei de evaluare având obligația deschiderii ofertelor la dată și ora stabilită în cadrul anunțului și în prezența reprezentaților ofertanților participanți la ședința de deschidere.
Însă, acest lucru (deschiderea ofertelor în prezența reprezentaților ofertanților), nu s-a întâmplat în prezența reprezentaților ofertanților, membrii comisiei de evaluare părăsind încăperea împreună cu toate plicurile conținând ofertele, ulterior revenind cu procesul verbal pentru a fi semnat și asumat de către ofertanți, motiv pentru care administratorul societății noastre, prezent în cadrul ședinței de deschidere, a făcut mențiunea în cadrul procesului verbal conform căreia: “SEMNAREA P.V. A FOST FĂCUTĂ FĂRĂ DESCHIDEREA PLICURILOR ÎN PREZENȚA OFERTANȚILOR”.
Mai mult decât atât, în cadrul procesului verbal nr. 29883/ 11.07.2022, nu au fost menționate elementele constitutive ale ofertelor, respectiv valorile și informațiile legate de criteriile de atribuire a contractului (valorile ofertate pentru chiria spațiului, capacitatea economică a ofertanților: cifra de afaceri, respectiv protecția mediului, informații pe baza cărora a fost aplicat punctajul stabilit în Fișa de date, astfel încât participanții la procedura să-și poată verifică informațiile legate de clasamentul rezultat și informațiile care stau la baza procesului de evaluare al ofertelor și stabilirea clasamentului”, se arată în contestația depusă.
Astfel, societatea reclama la acel moment lipsă de transparență cu privire la modul de lucru al comisiei de evaluare referitor la deschiderea și evaluarea ofertelor, inclusiv referitor la transmiterea rezultatului procedurii, evidențiind că în cadrul documentului privind comunicarea, nu au fost prezentate elementele constitutive ale ofertelor și modalitatea de stabilire a clasamentului.
De menționat că Grupul Lagardère Travel Retail operează pe piaţa din România sub cinci branduri – Inmedio, So! Coffee, Relay, 1 Minute şi Hub Convenience -, având în total 226 de sedii secundare.
Precizăm că de aproape cinci ani, autoritățile județene nu au reușesc să găsească un chiriaș pentru spațiile comerciale din incinta Spitalului Județean Constanța.
În anii care au trecut, licitațiile privind închirierea celor două spații comerciale destinate vânzării de produse alimentare și nealimentare, din incinta Spitalului Clinic Județean de Urgență „Sfântul Apostol Andrei” Constanța – amplasate la intrarea în Policlinica 1 și la intrarea vizitatorilor – au fost anulate de fiecare dată când s-a reușit organizarea lor: 2018, 2020 și 2021, licitația din iulie 2022 fiind prima care s-a finalizat cu un rezultat.

Spatii de Inchiriat Spitalul Clinic Judetean de Urgenta Constanta – Arhivă
Foto: Arhivă
Citește și:







