za-logo

Ne puteți urmări pe:

  • Acasă
  • Știrile zilei
  • Administrație locală
  • Politic
    • Alegeri
    • Bilanț de mandat
  • Economie
  • Cultură
    • Istoria Dobrogei
  • Învățământ
  • Sport
  • Sănătate
    • Sfaturi Naturiste
    • Totul despre Coronavirus
    • Mama și copilul
  • Agricultură
  • Externe
  • Locuri de muncă
  • Imobiliare
  • Anunțuri
  • Evenimente în Constanța
  • Showbiz
  • Social
  • Turism

Ne puteți urmări pe:

Acasă - Administrație locală - „Orașul de 15 minute”, conceptul care restrânge libertatea individului. Ce presupune acesta și de ce este contestat

„Orașul de 15 minute”, conceptul care restrânge libertatea individului. Ce presupune acesta și de ce este contestat

„Orașul de 15 minute”, conceptul care restrânge libertatea individului. Ce presupune acesta și de ce este contestat

Administrație locală

25.04.2023

De către Ziarul Amprenta

Pentru că zi de zi pierdem ore bune în trafic, Comisia Europeană a elaborat o strategie care are la bază conceptul unui urbanist columbian, profesor arhitect la Universitatea Sorbona din Paris, care a prezentat pentru prima oară ideea ”orașului de 15 minute”, în 2016. În România există un proiect de lege care face referire la teoria lui Moreno și care deja a intrat în circuitul legislativ. Dacă va trece de Parlament, ar implica în viitor construirea de centre urbane după anumite reguli și restructurarea celor existente.

De-acum, ceea ce era numită „teoria conspiraţiei” pare să devină în realitate în România.

Un „proiect de Lege privind mobilitatea urbană durabilă„, PL-x nr. 47/2023, iniţiat de Guvernul Nicolae Ciucă urmăreşte să instituie un control total al statului asupra modului în care cetăţenii se deplasează în oraşe, ba chiar şi asupra spaţiului de locuit şi numărul de rezidenţi la hectar.

Proiectul a fost pus în circuitul parlamentar şi adoptat de Senat în februarie 2023.

De atunci și până la acest moment a obținut avizele mai multor comisii: Comisia pentru drepturile omului, culte şi problemele minorităţilor naţionale, Comisia pentru tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor, Comisia pentru industrii şi servicii și Comisia juridică de disciplină şi imunităţi.

În 5 aprilie 2023, Proiect de Lege a fost trimisă pentru raport suplimentar la: Comisia pentru mediu şi echilibru ecologic, Comisia pentru transporturi şi infrastructură, Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului.

Ce spune Proiectul de lege

Proiectul de lege  expune, chiar de la Capitolul 1, principiile care stau la baza acestui act.

Printre acestea, la art.4, la punctul f) găsim „încurajarea utilizării transportului alternativ în detrimentul autovehiculelor personale”, iar la punctul e ) „dezvoltarea orientată spre transport public – corelarea modalităţilor de transport cu densitatea urbană”.

Pentru a se pune în practică aceste „principii”, prin lege se instituie Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD).

Conform acestei legi, PMUD va deveni obligatoriu, în România, încă din 2026.

Când se va elibera PMUD pentru fiecare oraş în parte, „planificatorii” vor avea în vedere o serie de „direcţii”, între care eliminarea maşinilor personale este reliefată foarte clar. Astfel, una dintre direcţii este „promovarea mijloacelor de transport alternative şi integrarea lor cu transportul public pentru reducerea poluării mediului”.

De asemenea, tot în registrul transformării mersului cu maşina într-un coşmar se încadrează şi „redistribuirea spaţiului străzii prin împărţirea echitabilă a acestuia între transportul individual motorizat, transportul public şi transportul nemotorizat”. Practic, şoseaua va fi împărţită echitabil de către maşini, transportul în comun şi maşinile personale.

Mobilitatea cu emisii zero în transportul rutier

O altă direcţie pe care o urmăreşte legea este „mobilitatea cu emisii zero în transportul rutier”. Cu alte cuvinte, eliminarea maşinilor cu motoare clasice şi înlocuirea cu cele cu motoare electrice.

„Planificatorii” de stat trebuie să se asigure de existenţa „unei reţele de trasee accesibile, sigure, directe, coezive, atractive şi confortabile pentru pietoni şi persoanele care se deplasează cu bicicleta către staţii de cale ferată, noduri intermodale şi staţii de transport public, precum şi către dotările şi echipamentele publice din teritoriu”.

De altfel, o direcţie clară este „dezvoltarea infrastructurii, dotărilor şi serviciilor pentru mersul cu bicicleta”

O altă direcţie este aceea de a reduce spaţiile de parcare/staţionare, pentru „creşterea numărului de utilizatori pentru modurile de transport prietenoase cu mediul în detrimentul celor poluante”.

Scăderea numărului de autovehicule la 1000 de locuitori

Astfel, printre reperele PMUD-ului este menţionat, explicit, „scăderea numărului de autovehicule la 1.000 de locuitori”.

Practic, totul se va face pentru a călători cât mai puţin, cât mai aproape de casă şi dacă, totuşi, veţi avea această îndrăzneală, să o faceţi cu transportul în comun.

Acest obiectiv se desprinde clar, citind care sunt ceilalţi „factori” de care trebuie să ţină cont planificatorii, după cum urmează:

– prioritizarea transportului public;

– repartiţia modală a deplasărilor;

– disponibilitatea şi gestiunea digitală a locurilor de parcare;

– micşorarea distanţei şi duratei călătoriilor.

Această lege nu se opreşte doar la transport, ci urmăreşte să controleze inclusiv spaţiile de locuit, dar şi densitatea populaţiei, la hectar.

Pentru o Dezvoltare Orientată spre Transportul Public (DOT), o formă elegantă de a spune – impunerea transportului în comun în defavoarea maşinii personale, legea oferă şi nişte „principii” pentru cei care vor realiza planurile.

Astfel, „reducerea dependenţei de autovehicule personale prin transport accesibil, rapid, predictibil, sigur şi cu frecvenţă şi capacitate adecvată”. Cu alte cuvinte fiecare cetăţean va fi dependent doar de serviciile de transport oferite de stat.

Cetăţenii trebuie „stimulaţi” să utilizeze „transportul public, mersul pe jos şi bicicleta” prin „introducerea unor taxe de parcare şi reducerea volumului de parcări pentru autovehicule”.

Legea practic urmăreşte să ne reducă mobilitatea, prin „reducerea necesarului de deplasare şi activarea spaţiilor publice pe tot parcursul zilei prin promovarea unui mix de utilizări rezidenţiale şi nerezidenţiale”.

Legea urmăreşte „reutilizarea terenurilor urbane existente pentru a încuraja locuirea în apropierea locurilor de muncă, a şcolilor, a serviciilor şi altor destinaţii, în scopul reducerii timpilor de deplasare şi emisiilor”.

Practic, se pune în practică utopia numită „Oraşe de 15 minute”.

Totodată, în cuprinsul ei legea anunţă „instituirea zonelor cu emisii scăzute”. Prin zone cu nivel scăzut de emisie (ZNSE) se înţelege zona delimitată de către autoritatea publică locală în cadrul căreia se instituie restricţii pentru accesul autovehiculelor în vederea îmbunătăţirii calităţii aerului.

Sursa: www.cdep.ro / www.bzb.ro

Ziarul Amprenta

Etichete:

  • autovehicule
  • bicicletă
  • Camera Deputaților
  • Comisia pentru drepturile omului
  • Comisia pentru industrii şi servicii și Comisia juridică de disciplină şi imunităţi.
  • Comisia pentru tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor
  • culte şi problemele minorităţilor naţionale
  • emisii zero
  • Guvernul Nicolae Ciucă
  • mobilitate
  • Parlament
  • Planul de Mobilitate Urbană Durabilă
  • PMUD
  • proiect de lege
  • Senat
  • transportul alternativ
  • Universitatea Sorbona
Articole similare

Administrație locală

Lucrări la rețeaua de termoficare: În ce zone din Constanța nu se va furniza căldură 08.02.2024

Având în vedere proiectul „Reabilitarea rețelelor de termoficare din Municipiul Constanța-Etapa III’’, se impune executarea lucrărilor de conexiune a unor tronsoane noi de conducte magistrale, pe strada Decebal. Pentru realizarea acestor lucrări nu vom putea furniza apă caldă de consum și …

Administrație locală

Primăria Municipiului Constanța, dată în judecată de firma care s-a ocupat de reabilitarea Pieței Ovidiu, pentru recuperarea unor bani 08.02.2024

Primăria Municipiului Constanța a fost dată în judecată de compania Ro-Mat-Construct SR, firma care s-a ocupat de restaurarea Pieței Ovidiu. Proiectul a fost unul de mare anvergură, primii pași către acest obiectiv fiind făcuți încă din anul 2008, când s-a …

Administrație locală

Primăria Cernavodă vrea să închirieze mai multe spații. Unde sunt situate acestea și când are loc licitația 07.02.2024

Primăria orașului Cernavodă organizează pe 5 martie 2024, ora 10:00, în sala de ședințe a Consiliului Local, licitația publică deschisă în vederea închirierii a patru spații.  Lista spațiilor scoase la licitație cuprinde: 1. Spațiul situat în strada Prelungirea Seimeni, nr. 25 în …

De la același autor

Știrile zilei

Este OFICIAL: Bazarul „La Ruși” va fi DEMOLAT! Ce spune Primăria Constanța despre această situație 08.02.2024

Zvonurile s-au adeverit. Potrivit hotărârii nr. 1155/30.01.2024 a CA-ului Administrația Fondului Imobiliar SRL consemnată în procesul verbal de ședință nr. 350, bazarul de pe strada I.L Caragiale, pe care constănțenii îl cunosc sub numele de Gorbaciov sau ”La Ruși”, va …

Constanța Imobiliară

Firma unui libanez construiește un cartier rezidențial în Ovidiu, lângă Academia „Gheorghe Hagi” 08.02.2024

În ultimii ani, zonele de la marginea orașelor din județul Constanța s-au dezvoltat rapid. Numeroși investitori au specualat potențialul imobiliar și au achiziționat terenuri la prețuri mici pe care mai apoi fie le-au vândut pe sume colosale fie s-au îmbogățit …

Știrile zilei

Cu ce avere se laudă șeful Poliției orașului Techirghiol, Eduard Grigore 08.02.2024

Pentru ca cetățenii cunoască mai bine oamenii cărora ar trebui să li se adreseze atunci când întâmpină o problemă ce care ține de siguranță, venim în întâmpinarea cititorilor noștri cu prezentarea averilor deținute de șefii secțiilor de poliție de la …

Lăsați un mesaj Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele Știri

Știrile zilei

Lorem ipsum dolor sit amet 24.02.2025
Bărbat prins cu doi metri cubi de lemn, fără acte de provenienţă, în localitatea Lumina

Știrile zilei

Bărbat prins cu doi metri cubi de lemn, fără acte de provenienţă, în ... 08.02.2024
Braconieri depistați cu portbagajul mașinii plin de pește, în zona localității Hârșova

Știrile zilei

Braconieri depistați cu portbagajul mașinii plin de pește, în zona lo... 08.02.2024
Este OFICIAL: Bazarul "La Ruși" va fi DEMOLAT! Ce spune Primăria Constanța despre această situație

Știrile zilei

Este OFICIAL: Bazarul „La Ruși” va fi DEMOLAT! Ce spune P... 08.02.2024
Dat de gol de comportamentul suspect: Un tânăr a fost prins de polițiștii constănțeni cu droguri în buzunare

Știrile zilei

Dat de gol de comportamentul suspect: Un tânăr a fost prins de poliți... 08.02.2024
za-logo

Ziarul Amprenta se dorește a fi încă de la început platforma unde cititorii din acest județ, dar și din împrejurimi, să poată parcurge cele mai proaspete și utile știri care prezintă evenimentele din jurul lor. Este un demers, trebuie să recunoaștem, curajos, în aceste vremuri când tentațiile sunt mari iar goana după senzațional este la cote maxime. Știm că rolul nostru este acela de câine de pază al societății! Tineri, entuziaști, cu experiență în presa locală, vă asigurăm că Ziarul Amprenta vă va aduce zilnic cele mai bune și utile știri din județul Constanța. Ne propunem, străbătând la pas județul, să vă prezentăm atât viața urbană cât și cea rurală așa cum sunt ele în realitate.

Contactați-ne: contact@ziarulamprenta.ro
Termeni şi condiţii de utilizare Politica de confidențialitate Politica Cookies Politica EU GDPR

Ziarul Amprenta ©2025