Portul Constanța ar urma să fie extins prin alipirea Portului Mangalia. Proiectul se află în transparență decizională

Știrile zilei
Ministerul Trasporturilor a publicat recent în transparență decizională un proiect de ordin de ministru pentru modificarea punctului I al anexei la Ordinul ministrului transporturilor nr. 1254/2019 privind aprobarea „Listei cuprinzând porturile şi locurile de operare deschise accesului public şi limitele acestora, a căror infrastructură de transport naval aparţine domeniului public al statului”.
Astfel, prin noul act normativ se propune extinderea spre sud a portului Constanţa, prin alipirea portului Mangalia. Obiectivul principal al acestei inițiative îl reprezintă faptul că vor putea fi dezvoltate proiecte de modernizare a infrastructurii existente în Portul Mangalia prin atragerea de fonduri europene nerambursabile. De asemenea, fuziunea celor două porturi va oferi cadrul necesar pentru atragerea de noi investiţii şi crearea de noi locuri de muncă.
Pe lângă acest obiectiv, Ministerul Transporturilor urmărește și alinierea Portului Mangalia la standardele europene, prin aplicarea Regulamentului Parlamentului European, care atrage beneficii financiare pentru porturi.
„Potrivit art. 4 şi 5 din Regulamentului (UE) 2017/352 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a unui cadru privind furnizarea de servicii portuare și a normelor comune privind transparența financiară a porturilor, organul de administrare al portului sau autoritatea competentă poate impune ca furnizorii de servicii portuare de remorcare să respecte anumite cerinţe minime pentru realizarea serviciului portuar.
Această prevedere este incidenţă pentru Portul Constanţa (Zona Constanta, Zona Basarabi şi Zona Midia) însă nu se aplică pentru Portul Mangalia.
Prin stabilirea Portului Mangalia ca fiind zonă a Portului Constanţa se va asigura aplicabilitatea unitară a prevederilor art. 4 şi 5 din Regulamentului (UE) 2017/352 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a unui cadru privind furnizarea de servicii portuare și a normelor comune privind transparența financiară a porturilor, precum şi a celorlalte prevederi ale Regulamentului, pentru toate porturile a căror infrastructură de transport naval aparţine domeniului public al statului şi este concesionată CN APM SA Constanța”, se arată în referatul de aprobare al proiectului de act normativ.
Proiectul se află în transparență decizională până la data de 5 octombrie.






