Portul Constanța investește în parcuri solare pentru a-și reduce costurile cu energia electrică

Economie
Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA (CNAPM) Constanța, operatorul de stat al porturilor maritime românești de la Marea Neagră controlat de Ministerul Transporturilor, cu 80% din acțiuni, vrea să își construiască unul sau mai multe parcuri fotovoltaice pe terenurile portuare concesionate de la minister, pentru a-și reduce costurile cu energia electrică, pe fondul scumpirilor galopante din ultima perioadă.
CNAPM este operator de distribuție a energiei pentru toate firmele care activează în Portul Constanța, prin rețeaua de profil de la fața locului, și „are obligația de a asigura buna funcționare și dezvoltare a rețelei proprii de distribuție, în acord cu cerințele de putere ale operatorilor”, se arată într-un document al companiei.
Compania de stat a lansat o licitație pentru a achiziționa un studiu de fezabilitate privind construcția de parcuri fotovoltaice în incinta portului, cu valoare maximă de 150.000 lei plus TVA și termen de depunere a ofertelor 5 noiembrie 2021.
Perioada de realizare a studiului este estimată la 6 luni de la semnarea contractului. Studiul va trebui să analizeze 5 amplasamente posibile pentru centrale fotovoltaice, respectiv rampa ecologică de la Poarta 7 și mai multe parcele din zona porților 5, 6 – 6 CF, 7 – 8 și 8 – 9, și să recomande cele mai bune soluții în această privință.
Investiția în capacitatea de producție de energie regenerabilă se va derula în perioada 2022-2023
„O parte din energia necesară/consumată în zona fluvio-maritimă a Portului Constanța se poate crea/compensa prin conversia energiei solare în energie electrică prin intermediul instalării unui sistem de panouri fotovoltaice, care vor alcătui o centrală electrică fotovoltaică (CEF). Astfel se va realiza o reducere a cantității de energie achiziționate de la furnizorul de energie electrică”, se menționează în documentația de atribuire. Studiul va trebui să efectueze și o analiză cost-beneficiu a unui astfel de proiect, urmând să fie luată în calcul și posibilitatea obținerii de fonduri UE nerambursabile pentru implementarea sa.
„Principalii indicatori de performanță care vor fi analizați, aferenți obiectivului de investiții, sunt: reducerea pierderilor electrice în rețeaua de distribuție, reducerea consumului propriu tehnologic, siguranța în exploatare, continuitatea în alimentarea consumatorilor”, se mai precizează în caietul de sarcini.
Portul Constanța a fost una dintre primele victime ale actualei crize energetice din România, după ce, în vară, a primit notificare de denunțare unilaterală a contractului de livrare de curent electric de 32 milioane lei încheiat în aprilie de la furnizorul său de energie, Getica 95 Com, companie intrată în insolvență la finalul lunii iunie.
Concomitent, Getica a propus CNAPM un nou preț, care să se raporteze la cotația angro de închidere a Pieței pentru Ziua Următoare (PZU) de pe platforma OPCOM, respectiv de peste 450 lei/MWh la jumătatea lunii iulie, similar cu cel practicat atunci de furnizorii de ultimă instanță (FUI), ceea ce însemna o scumpire cu circa 67% față de prețul din contractul denunțat.
Citește și:
Președintele CCIR: „Portul Constanța are oportunitatea să fie dezvoltat în contextul Green Deal”







