za-logo

Ne puteți urmări pe:

  • Acasă
  • Știrile zilei
  • Administrație locală
  • Politic
    • Alegeri
    • Bilanț de mandat
  • Economie
  • Cultură
    • Istoria Dobrogei
  • Învățământ
  • Sport
  • Sănătate
    • Sfaturi Naturiste
    • Totul despre Coronavirus
    • Mama și copilul
  • Agricultură
  • Externe
  • Locuri de muncă
  • Imobiliare
  • Anunțuri
  • Evenimente în Constanța
  • Showbiz
  • Social
  • Turism

Ne puteți urmări pe:

Acasă - Știrile zilei - Prima cale ferată din Dobrogea: A fost construită de englezi în timpul ocupației otomane. Românii au răscumpărat-o pentru 16 milioane de lei în aur

Prima cale ferată din Dobrogea: A fost construită de englezi în timpul ocupației otomane. Românii au răscumpărat-o pentru 16 milioane de lei în aur

Prima cale ferată din Dobrogea: A fost construită de englezi în timpul ocupației otomane. Românii au răscumpărat-o  pentru 16 milioane de lei în aur

Știrile zilei

06.04.2023

De către Redacția

Prima cale ferată din Dobrogea a fost inaugurată în perioada în care teritoriul cuprins între Dunăre și Marea Neagră se afla sub ocupație otomană. Studiul de fezabilitate și construcția au fost realizate de Compania engleză ”Danube and Black Sea Railway”.

Câțiva ani mai târziu, statul român a răscumpărat calea ferată de la compania engleză, pentru suma de 16 milioane de lei în aur.

Documentele istorice ne arată că Imperiul Otoman căuta o cale să lege Dunărea de Marea Neagră și a luat în calcul chiar și construcția unui canal navigabil. În cele din urmă s-a optat pentru o cale ferată, iar în anul 1856, doi ingineri britanici au vizitat Dobrogea pentru a face un raport privind posibilitatea construirii unei căi ferate în zonă. Ei au stabilit că ruta Constanța-Cernavodă era cea mai potrivită, astfel că aceasta a fost aleasă.

„Cernavodă este aproape de centrul întregului comerț cu cereale de pe Dunăre, iar compania D.B.R.S., prin angajarea unor remorchere necostisitoare, poate fi sigură că va atrage spre Cernavodă şi Kustendje, cât vor putea face faţă, din traficul ce coboară acum pe Dunăre spre Sulina; acest rezultat pozitiv nu ar putea fi obţinut pe linia Rusciuk – Varna“, se arată în cartea „The Danube and the Black Sea: memoir on their junction by a railway bettween Tchernavoda and a free port at Kustendjie”, publicată la Londra, în anul 1857, de Thomas Forester, informaţie preluată de Constantin Cheramidoglu şi publicată în anul 2013, în volumul anual NOEMA, al Comitetului Român de Istoria şi Filozofia Știinţei şi Tehnicii al Academiei Române.

Convenția care a stat la baza demarării lucrărilor, redactată de către cancelarie în franceză și în limba turcă veche, conținea unele clauze destul de originale.

„O şesime din acțiunile emise pentru constituirea capitalului era rezervată supuşilor turci. Denumirea companiei trebuia să fie Compagnie du Chemin de Fer Imperial Ottoman da Danube et de la Mer Noire”, dar în realitate ea s-a numit englezește, Danube & Black Sea Railway (Company)”, cu inițialele DBSR. Compania DBSR era autorizată să construiască un port la Constanța, deoarece existența acestuia era o necesitate absolută pentru exploatarea avantajoasă a căii ferate“ se precizează în cartea Epopeea feroviară românească, semnată de Const. Botez, Dem. Urma și Ion Saizu, apărută în 1977.

S-a lucrat într-un ritm alert și, în 1860, pe 4 octombrie, a fost inaugurată prima cale ferată din Imperiul Otoman. Conform tradițiilor turcești, doi miei au fost sacrificați, sângele lor fiind vărsat pe șine.

Primele două locomotive, tip C-n2, „Ovid“ (Ovidiu) și „Tomis” (nr. de fabricație 120/1859-121/1859), au fost livrate de firma britanică Beyer, Peacock & Co Ltd. Gorton Foundry din Manchester, se arată în cartea „150 de ani de căi ferate dobrogene“ a lui Ilie Popescu.

La inaugurarea liniei Cernavodă Port-Constanța Port a participat şi cunoscutul economist şi statistician român Dionisie Pop Martian (1829-1865), care şi-a relatat impresiile într-un interesant articol intitulat „Kiustenge“, pe care l-a publicat la octombrie 1860.

„Lacul Carasu (…) comunică cu Dunărea printr-un canal de 20 metri lărgime și de 4 metri adâncime. (…) Când apele Dunării descresc, ele se scurg din lac în fluviu până ce li se stabilește nivelul (…) îndeajuns pentru a lăsa să trecă mici vapoare, care stabilesc o comunicație continuă între Dunăre și Carasu, al doilea centru de schimb. (…) Era natural ca în 1858, compania engleză să construiască la Medgidia o gară și magasinele de cereale ce se văd și astăzi.

Îmi povestea un bătrân român din Medgidia; el luase parte la construcția drumului de fier, că timp de doi ani, cât a durat construcția, toată populația satelor de la Hârșova până la Rasova a fost chemată a lucra la terasamente, cu familia, cu carul, cu animalele de muncă și cu mâinile chiar. «Nu sciam, zicea el, nici de casă, nici de câmp, ci iarna și vara necontenit am muncit la umplerea cu pământ a bălților, prin care trece acum drumul de fier».

Numai astfel se poate explica, cum linia s-a terminat în așa scurtă vreme, ținând socoteală că jumătate din traseu s-a făcut prin baltă“ se arată în cartea Dobrogia în pragul veacului al XX-lea, Vol. II scrisă de Căpitanul M.D. Ionescu.

Doar patru stații la începuturile căii ferate dobrogene

La început, linia dobrogeană avea doar patru stații: Constanţa Port, Murfatlar, Medgidia şi Cernavodă Port. „Surpări dese ale debleurilor liniei, datorate infiltrațiilor produse de numeroase izvoare, precum şi necesitatea construirii unei stații care să satisfacă traficul local de călători şi bagaje au determinat modificarea traseului.

Vechea gară Constanța a fost construită în 1862. Primul traseu al liniei Constanța Oraș – Cernavodă Port (62.70 km) pleca din gara Constanța Oraș (km 0+000; altitudine 31,52 m) şi urca până la km 5, unde era şi cea mai înaltă cotă a traseului (altitudine 56,65 m). De la km 5, linia începea să coboare, trecea prin staţia Murfatlar (km 20+280; altitudine 19.18 m) şi urmărea, cu mici abateri, aceeași curbă de nivel de pe malul de sud al văii Carasu. Linia ajungea apoi în staţia Medgidia (km 38-350, altitudine 12,50 m), coborând în continuare până la km 54, unde era cea mai joasă cotă a traseului (altitudine 7.70 m)“ se mai arată în cartea lui Ilie Popescu.

La 4 ani după reintegrarea Dobrogei la România, în decembrie 1882, linia a fost cumpărată de Statul Român contra sumei de 16 milioane lei aur și a intrat în administrarea CFR. Pentru acești bani, statul a primit gările de la Cernavodă, Medgidia, Murfatlar, Constanța, liniile ferate şi terenul aferent, 8 locomotive, 30 de vagoane de călători și 100 vagoane de marfă.

După conectarea cu restul rețelei feroviare prin construirea Podului Carol I și a liniei Fetești – București, s-a constatat că „linia engleză devenea absolut insuficientă pentru desvoltarea și exportul viitor. În adevăr, o linie de 60 km, extrem de sinuoasă, cu 120 curbe cu raze mici, cu cote de nivel care a țineau mai multe luni din an sub apă în timpul inundațiilor, nu mai putea să fie destinată a face față cerințelor viitoare. Timpul a justificat în totul prezumțiunile: grație legăturii cu România din stânga Dunării, prin Portul Constanța s-au exportat în anul 1913: petrol în valoare de 104 milioane lei, adică 9/10 din exportul total al petrolului din România, iar cereale în valoare de 62,500 milioane lei, adică 1/7 din totalul cerealelor exportate din România: în total un export de circa 140 milioane lei anual, care conduce la concluzia, că această desvoltare se datorează numai legăturilor cu patria mamă“ se arată în volumul Dobrogea – Cincizeci de ani de vieață românească“, editat cu prilejul semicentenarului reanexării Dobrogei în 1928.

S-au demarat lucrări de modernizare a căii ferate, care au fost gata în anul 1912, din construcția inițială rămânând un scurt segment. „Linia astfel construită cu cale normală, dublă, cu șine tip 40, cu stații centralizate, are rază minimă de 495,70 m și rampă maxim 10% (…) Cu modul acesta linia engleză a fost complet desființată, rămânând numai ramura de la Saligny către Cernavodă – Port“, se mai arată în cartea menționată.

Din nefericire, trupele germano–bulgare au demontat, în perioada 1916-1918, în timpul Războiului Mondial, linia întreagă dublată pe segmentul Cernavodă–Constanța și au remontat-o în Bulgaria, rămânând o singură cale de circulație.

În următorul material vă vom prezenta istoria căii ferate Fetești – Cernavodă.

Sursa informațiilor: Facebook.com

Redacția

Etichete:

  • ”Danube and Black Sea Railway”
  • „Kiustenge“
  • 16 milioane de lei
  • Beyer
  • Căpitanul M.D. Ionescu
  • Cernavodă Port
  • Constanţa Port
  • Dionisie Pop Martian
  • doi miei
  • Imperiul Otoman
  • Medgidia
  • Murfatlar
  • Peacock
Articole similare

Știrile zilei

Lorem ipsum dolor sit amet 24.02.2025

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla ut consequat tellus. Vivamus eget metus a dui tempus posuere. Nam mauris lectus, ornare ut ornare vitae, consequat ac eros. Integer a leo vitae erat faucibus hendrerit bibendum quis dui. Sed …

Știrile zilei

Bărbat prins cu doi metri cubi de lemn, fără acte de provenienţă, în localitatea Lumina 08.02.2024

La data de 7 februarie a.c., în jurul orei 12.20, polițiști din cadrul Secției 1 Poliție Rurală Băneasa – Postul de Poliție Lumina au efectuat semnal regulamentar de oprire șoferului unei autoutilitare care se deplasa pe strada Progresului. Cu ocazia …

Știrile zilei

Braconieri depistați cu portbagajul mașinii plin de pește, în zona localității Hârșova 08.02.2024

Poliţiştii de frontieră din cadrul Gărzii de Coastă, în urma valorificării unei informații, au descoperit într-un autoturism cantitatea de 245 kg de pește proaspăt, specia caras, pentru care nu au putut fi prezentate documente justificative. În data 07.02.2024, polițiștii de frontieră …

De la același autor

Știrile zilei

„Mă, dulceaţă, vreau să ştiu cât este tarifu’”: Câți bani a câștigat o fată din Tulcea care își vindea trupul. Proxeneții ei, condamnați 08.02.2024

Un fleac: câte doi ani de închisoare au primit doi proxeneți din Tulcea, după ce s-au bucurat, din plin, de rodul muncii unei fete de 17 ani. Unul dintre ei, mai ghinionist, va petrece cei doi ani în închisoare, pe …

Știrile zilei

O femeie din Constanța a fost DESFIGURATĂ de soț: A rămas fără dinți, după ce acesta a bătut-o în parcarea unui mall. Începe judecata 08.02.2024

Bărbatul care și-a tâlhărit soția, anul trecut, în plin centrul Constanței, iar, ulterior, într-o altă zi, în parcarea unui mall, a lovit-o cu pumnul în față și a înțepat-o, cu un cuțit, în zona bărbiei și a pieptului, a fost …

Știrile zilei

AMÂNARE în dosarul de insolvență al societății deținută, până nu demult, de familia regretatului Petrică Iordache: Societatea a fost preluată de un... 07.02.2024

Amânare, pentru 12 martie 2024 în dosarul de insolvență a debitoarei SC Reno Franci Mobel International SRL, după ce completul de judecată la care a fost repartizat dosarul, s-a desființat printr-o decizie a Președintelui Tribunalului Constanța. Judecătorii Tribunalului Constanța au au …

Lăsați un mesaj Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele Știri

Știrile zilei

Lorem ipsum dolor sit amet 24.02.2025
Bărbat prins cu doi metri cubi de lemn, fără acte de provenienţă, în localitatea Lumina

Știrile zilei

Bărbat prins cu doi metri cubi de lemn, fără acte de provenienţă, în ... 08.02.2024
Braconieri depistați cu portbagajul mașinii plin de pește, în zona localității Hârșova

Știrile zilei

Braconieri depistați cu portbagajul mașinii plin de pește, în zona lo... 08.02.2024
Este OFICIAL: Bazarul "La Ruși" va fi DEMOLAT! Ce spune Primăria Constanța despre această situație

Știrile zilei

Este OFICIAL: Bazarul „La Ruși” va fi DEMOLAT! Ce spune P... 08.02.2024
Dat de gol de comportamentul suspect: Un tânăr a fost prins de polițiștii constănțeni cu droguri în buzunare

Știrile zilei

Dat de gol de comportamentul suspect: Un tânăr a fost prins de poliți... 08.02.2024
za-logo

Ziarul Amprenta se dorește a fi încă de la început platforma unde cititorii din acest județ, dar și din împrejurimi, să poată parcurge cele mai proaspete și utile știri care prezintă evenimentele din jurul lor. Este un demers, trebuie să recunoaștem, curajos, în aceste vremuri când tentațiile sunt mari iar goana după senzațional este la cote maxime. Știm că rolul nostru este acela de câine de pază al societății! Tineri, entuziaști, cu experiență în presa locală, vă asigurăm că Ziarul Amprenta vă va aduce zilnic cele mai bune și utile știri din județul Constanța. Ne propunem, străbătând la pas județul, să vă prezentăm atât viața urbană cât și cea rurală așa cum sunt ele în realitate.

Contactați-ne: contact@ziarulamprenta.ro
Termeni şi condiţii de utilizare Politica de confidențialitate Politica Cookies Politica EU GDPR

Ziarul Amprenta ©2025