The Guardian: România, acuzată de ”tăcere” după eşuarea navei din Portul Midia, care ucis 14.000 de oi

Știrile zilei
România este acuzată de „tăcere completă” cu privire la investigaţia despre eșuarea navei Queen Hind în noiembrie 2019, în Portul Midia, care a dus la moartea a peste 14,000 de oi, se arată într-un articol apărut vineri în publicaţia britanică The Guardian.
Potrivit Agerpres, care citează materialul presei britanice, salvatorii care s-au grăbit spre nava eșuată, care părăsise în noiembrie 2019 Portul Midia din România, au reuşit să salveze doar 228 din totalul de 14.600 de oi, dar în cele din urmă doar 180 de oi au supravieţuit.
Anul trecut, premierul român Ludovic Orban s-a angajat, într-un discurs televizat, să oprească „pe termen mediu” exporturilor de animale vii. Totuşi, de la dezastrul provocat de nava Queen Hind, peste două milioane de animale vii au fost exportate din România, majoritatea în Africa de Nord şi Orientul Mijlociu.
Nava care a eșuat ar fi fost încărcată cu 10% sub capacitate, iar animalele erau apte pentru transport, au susținut autoritățile din România
Autorităţile de la Bucureşti susţin că vasul era încărcat cu 10% sub capacitate şi animalele „erau sănătoase din punct de vedere clinic şi apte pentru transport” dar activiştii de mediu spun că nava era supraîncărcată iar acest aspect a dus în cele din urmă la scufundarea a mii de oi în Marea Neagră.
Singura informaţia care a apărut după scufundarea navei, de la firma angajată să scoată oile din apă, a fost descoperirea la bord a unor compartimente secrete unde erau animale moarte.
Săptămâna aceasta, Ministerul Transporturilor din România a precizat pentru The Guardian că investigaţiile sunt finalizate, iar un rezumat al raportului va fi publicat pe site-ul instituţiei. De asemenea, oficialii au precizat că obiectivul investigaţiei tehnice a fost stabilirea problemelor de siguranţă maritimă şi prevenirea viitoarelor accidente, „şi nu stabilirea vinovăţiei persoanelor implicate”.
Potrivit legislației UE, cel puțin un raport interimar trebuia publicat în termen de 12 luni de la incident
Legislaţia UE prevede că investigaţiile în accidentele maritime trebuie raportate integral în termen de 12 luni, dar, dacă nu este posibil un raport complet în acest interval de timp, atunci „un raport interimar trebuie publicat în termen de 12 luni de la incident”.
„Ei au promis o investigaţie încrucişată pentru a afla ce s-a întâmplat şi, de atunci, tăcere completă”, a afirmat Gabriel Păun, directorul pentru UE al organizaţiei Animals International.
Publicaţia britanică a contactat MGM Marine Shipping, compania din spatele Queen Hind, şi ei au dezminţit existenţa unor compartimente secrete la bord. De asemenea, au precizat că procedurile companiei nu s-au schimbat de la accident.
„Nimic nu s-a schimbat, nu vreau să mai vorbesc despre acest vas, vreau să uit totul despre el”, a spus la telefon un reprezentant al companiei, înainte de a închide.
Un audit realizat de Comisia Europeană în legătură cu Romania, în perioada septembrie – octombrie 2019, menit să evalueze bunăstarea animalelor în timpul transportului cu vapoare către ţări din afara UE, a ridicat multiple temeri, inclusiv „lipsa generală a registrelor în sistemele de control, pentru asigurarea bunăstării animalelor în timp ce sunt transportate pe apă către ţări din afara UE”.
„Nu există dovezi ale verificărilor care să confirme că animalele sunt apte pentru a-şi continua călătoria. Absenţa procedurilor documentate, a registrelor şi a sprijinului veterinarilor oficiali în verificarea navelor furnizează asigurări reduse privind eficienţa celor mai multe controale efectuate”, se arată în raport.
„Accidentul navei Queen Hind este un exemplu clasic al eşecului intrinsec al sistemului. Uniunii Europene îi place să se laude că este lider global în bunăstarea animalelor, dar încă are mâinile murdare din cauza acestei industrii crude”, a apreciat Reineke Hameleers, directorul organizaţiei Eurogroup for Animals.
O investigaţie realizată de Guardian a arătat că există o probabilitate de două ori mai mare ca navele care transportă animale să sufere „pierderi totale” dacă se scufundă sau eşuează, decât vasele de transport standard. Queen Hind era operaţională de 39 de ani la momentul dezastrului.
Nava Queen Hind, sub pavilion Palau, de 3785 tdw, încărcată cu 14.600 de oi şi un echipaj de 22 de marinari de naţionalitate siriană, s-a scufundat parţial pe bordul drept, în noiembrie 2019, în bazinul Portului Midia, după ce a plecat de la cheu.
Sursa: www.digi24.ro






