Vezi istoria căii ferate Fetești – Cernavodă care a legat feroviar Dobrogea de restul țării
Istoria Dobrogei
CFR Infrastructură Constanța prezintă, într-o postare pe pagina oficială de Facebook, istoria căii ferate Fetești – Cernavodă, care, alături de Podul Carol I, a legat feroviar Dobrogea de restul țării.
Calea ferată Cernavodă – Constanța a fost inaugurată în anul 1860 și făcea legătura între Dunăre și Marea Neagră. După Războiul de Independență și alipirea Dobrogei, în anul 1879 a început construcția tronsonului de cale ferată București – Ciulnița – Fetești. Legătura celor două tronsoane necesită însă realizarea unor poduri peste Dunăre și Brațul Borcea.
Astfel, în data de 9 octombrie 1980, a fost pusă piatra de temelie pe șantierul Fetești – Cernavodă, primul proiect de traversare feroviară a Dunării, de pe teritoriul țării.
„Inginerul Anghel Saligny a fost cel care a proiectat și a construit podurile „Dunărea“, cu o lungime de 1661.90 m și „Borcea“, cu o lungime de 970.00m. De asemenea, a mai existat Podul Iezer, care permitea scurgerea apelor de la inundații, peste balta Iezerului, pe insula Borcea. Acesta a avut o lungime totala de 1455,20 m, dar a fost desființat în anul 1969 în urma desecării bălții și înlocuit cu un terasament de rambleu.
„Linia Fetești-Saligny, împreună cu toate lucrările de artă, are o lungime de 25 km. şi 716 metri coprinși între km. 146500 (Stația Fetești) şi km. 172-216 (axa stației Saligny). A fost începută în anul 1890 şi inaugurată la 14/26 Septemvrie 1895. Raza minimă este de 400 m., iar rampa maximă de 10%.
Pe această linie sunt construite cele mai mari lucrări de artă ce au legat pentru vecie Dobrogea cu țara mamă, lucrări monumentale, care au stârnit admirația întregii omeniri: este vorba de podul peste Borcea, Viaductul peste Baltă și cel mai măreț pod, Regele Carol I, peste Dunăre“ se arată în volumul Dobrogea – Cincizeci de ani de vieață românească“, editat cu prilejul semicentenarului reanexării Dobrogei în 1928”, relatează CFR Infrastructura Constanța.