za-logo

Ne puteți urmări pe:

  • Acasă
  • Știrile zilei
  • Administrație locală
  • Politic
    • Alegeri
    • Bilanț de mandat
  • Economie
  • Cultură
    • Istoria Dobrogei
  • Învățământ
  • Sport
  • Sănătate
    • Sfaturi Naturiste
    • Totul despre Coronavirus
    • Mama și copilul
  • Agricultură
  • Externe
  • Locuri de muncă
  • Imobiliare
  • Anunțuri
  • Evenimente în Constanța
  • Showbiz
  • Social
  • Turism

Ne puteți urmări pe:

Acasă - Cultură - Istoria Dobrogei - (FOTO) Aburi în inima Dobrogei: Locomotivele care au definit căile ferate timp de peste un secol

(FOTO) Aburi în inima Dobrogei: Locomotivele care au definit căile ferate timp de peste un secol

(FOTO) Aburi în inima Dobrogei: Locomotivele care au definit căile ferate timp de peste un secol

Istoria Dobrogei

09.01.2024

De către Omar-Ali Mustafa

De la locomotivele cu abur, la apariția și folosirea celor diesel și electrice, drumul a fost lung de peste un secol. Dacă în alte zone din țară, locomotivele cu abur au fost puse în exploatare din anul 1854, în Dobrogea, acestea au circulat abia 6 ani mai târziu.
În octombrie 1860 a fost inaugurată calea ferată Cernavodă Port – Constanța Port, prima care a legat Marea Neagră cu Dunărea, realizată de Societatea Danube and Black Sea Railway, în ultimii ani de stăpânire a Imperiului Otoman.

Primele două locomotive cu abur care au circulat în județul Constanța, nr. 681 Ovidiu și nr. 682 Tomis, din cele 6 comandate, au fost puse în serviciu pe 4 octombrie 1860, iar în anul următor au fost aduse și celelalte 4 locomotive, nr. 683-686, cu numărul de fabricație 192-196/1861. Acestea erau locomotive cu tender, tip C-n2, construite la Fabrica Beyer, Peacock-Gorton Foundry – Manchester Anglia și aveau o viteză maximă de 55 km/h.

Locomotiva 682 Tomis

Locomotiva 682 Tomis

„Pe teritoriul actual al României au existat în exploatare, între anii 1854 – 2002, 5639 de locomotive cu abur, care au fost grupate în 189 de serii distincte, construite în 64 de fabrici din 12 state, între care și România. Primele locomotive au apărut în Banat la începutul anului 1854 pe calea ferată Oravița – Baziaș, drumul cărbunilor din Munții Aninei spre Dunăre.

Locomotiva seria 2201

Locomotiva seria 2201

În anul 1923, statul român a cumpărat din Germania 40 de locomotive seria 2201-2240, destinate remorcării trenurilor grele, de mare viteză, de călători, de pe liniile principale ale CFR și au circulat inclusiv pe magistrala București-Constanța. Au remorcat cu succes celebrul tren albastru 91/92 Regele Carol I din perioada interbelică, numit Fulger Pullman Expres, care circula pe relația București – Constanța.

Epoca trenurilor cu aburi s-a sfârșit între anii 1959- 1960, când în România s-au construit ultimele locomotive de acest fel, iar în perioada 1980 – 1981, locomotivele Diesel și electrice au scos din funcțiune ultimele locomotive cu abur din parcul Căilor Ferate Române”, scrie ing. Radu Bellu în cartea „Locomotive cu abur 1854-2003”.

Locomotiva seria 5000

Locomotiva seria 5000

Până în anul 1923, statul român a cumpărat sute de locomotive cu abur de diverse tipuri, care au fost destinate remorcării trenurilor de marfă și călători, produse atât în Anglia, cât și în Germania, Austria, Franța, S.U.A., dar și în România, la U.D. Reșița și Malaxa București, cele mai rapide având o viteză maximă de 126 km/h.

În prezent, locomotivele cu abur reprezintă o curiozitate, astfel că, în două gări din Dobrogea, dar și din țară sunt expuse diferite modele. În Gara CFR Constanța este expusă, din anul 2015, o locomotivă construită în 1911 de compania germană Orenstein & Koppel, la începutul sec. XX. Cu o lungime de doar 5,9 metri și greutatea de 18 tone, vechea locomotivă avea o putere de 60 CP și dezvolta o viteză maximă de 15 km/h.

Și în zona Gării CFR Tulcea este expusă, din anul 2008, o locomotivă de epocă din seria 50.506, fabricată la Uzinele N. Malaxa București, în anul 1930. Aceasta a fost activă între anii 1932 -1980 și a aparținut depourilor de locomotive București triaj, Constanța, Tulcea, Fetești și Iași, apoi a stat în rezervă până în anul 2007, când a fost dusă la Tulcea și apoi reabilitată. Viteza maximă a locomotivei era de 60 km/h.

Locomotivă de epocă seria 50.506

Locomotivă de epocă seria 50.506

Sursă Foto: CFR Constanța

Citește și:

Azi se împlinesc 128 de ani de la inaugurarea Podului Anghel Saligny: A fost minat și bombardat, dar a rămas în picioare

Omar-Ali Mustafa

Etichete:

  • abur
  • CFR Constanța
  • CFR Tulcea
  • Constanța
  • diesel
  • Dobrogea
  • electrice
  • Locomotive
  • Secol
Articole similare

Istoria Dobrogei

Azi se împlinesc 128 de ani de la inaugurarea Podului Anghel Saligny: A fost minat și bombardat, dar a rămas în picioare 14.09.2023

Ziua de 14 septembrie, marca în istoria Dobrogei, în urmă cu 128 de ani, momentul în care a fost inaugurat Podul Carol I de la Cernavodă, denumit, ulterior, Podul Anghel Saligny, după numele inginerului care l-a proiectat. Inaugurarea s-a făcut în …

Istoria Dobrogei

Un firman turcesc și un timbru poștal sunt primele mărturii ale căii ferate Constanța–Cernavodă 14.07.2023

Linia ferată Constanța - Cernavodă a fost inaugurată pe 4 octombrie 1860, însă, este interesantă povestea acesteia și modul în care a ajuns să fie construită. Deși Turcia, ajutată de Anglia, Franța și Regatul Sardiniei, ieșise victorioasă din Războiul Crimeii contra …

Istoria Dobrogei

(FOTO) Istoria Dobrogei: Folclorul românilor din Dobrogea în 1880 09.05.2023

Trăind într-o epocă în care ritmul vieții de zi cu zi se accelerează pe măsură ce tehnologia devine atotstăpânitoare, sunteți la un click distanță de o călătorie bisăptămânală, de câteva minute în trecut, având astfel ocazia de a cunoaște „Istoria …

De la același autor

Sănătate

Ce beneficii au mandarinele și cum este bine să le consumăm 13.01.2024

Mandarinele sunt citrice recunoscute pentru conținutul bogat în vitamina C. Acestea asigură o serie de proprietăți medicinale pentru organism. Iată care sunt beneficiile consumului de mandarine. Mandarinele conțin: proteine, vitamina C, fibre, carbohidrați, sodiu, grăsimi și zaharuri. Acestea pot fi consumate ca …

Administrație locală

Un constănțean din zona Boema, AMENDAT cu 5.000 de lei pentru că a aruncat moloz în containerul pentru deșeuri menajere 12.01.2024

Din ce în ce mai mulţi constănţeni nu respectă prevederile OUG nr. 92 din 2021 privind gestionarea deşeurilor, în referire la deşeurile inerte pe care le generează în urma efectuării lucrărilor de construire/desfiinţare (modificări interioare).  În urma unei sesizări telefonice primite …

Știrile zilei

Directorul ANM a anunțat când scăpăm de ger şi temperaturi scăzute. Cum va fi în Dobrogea 12.01.2024

Vremea se schimbă radical în România. După valul de ger, temperaturile vor urca la 10°C a anunțat Elena Mateescu, directorul ANM. "Într-adevăr, ne așteptăm ca în a doua parte a săptămânii viitoare să contăm pe valori ușor peste ceea ce ar …

Lăsați un mesaj Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele Știri

Știrile zilei

Lorem ipsum dolor sit amet 24.02.2025
Bărbat prins cu doi metri cubi de lemn, fără acte de provenienţă, în localitatea Lumina

Știrile zilei

Bărbat prins cu doi metri cubi de lemn, fără acte de provenienţă, în ... 08.02.2024
Braconieri depistați cu portbagajul mașinii plin de pește, în zona localității Hârșova

Știrile zilei

Braconieri depistați cu portbagajul mașinii plin de pește, în zona lo... 08.02.2024
Este OFICIAL: Bazarul "La Ruși" va fi DEMOLAT! Ce spune Primăria Constanța despre această situație

Știrile zilei

Este OFICIAL: Bazarul „La Ruși” va fi DEMOLAT! Ce spune P... 08.02.2024
Dat de gol de comportamentul suspect: Un tânăr a fost prins de polițiștii constănțeni cu droguri în buzunare

Știrile zilei

Dat de gol de comportamentul suspect: Un tânăr a fost prins de poliți... 08.02.2024
za-logo

Ziarul Amprenta se dorește a fi încă de la început platforma unde cititorii din acest județ, dar și din împrejurimi, să poată parcurge cele mai proaspete și utile știri care prezintă evenimentele din jurul lor. Este un demers, trebuie să recunoaștem, curajos, în aceste vremuri când tentațiile sunt mari iar goana după senzațional este la cote maxime. Știm că rolul nostru este acela de câine de pază al societății! Tineri, entuziaști, cu experiență în presa locală, vă asigurăm că Ziarul Amprenta vă va aduce zilnic cele mai bune și utile știri din județul Constanța. Ne propunem, străbătând la pas județul, să vă prezentăm atât viața urbană cât și cea rurală așa cum sunt ele în realitate.

Contactați-ne: contact@ziarulamprenta.ro
Termeni şi condiţii de utilizare Politica de confidențialitate Politica Cookies Politica EU GDPR

Ziarul Amprenta ©2025