Autostrada „Mării Negre” va lega Constanța de Varna și Salonic. Bulgaria investește pentru proiect trei miliarde de euro
Externe
Construirea autostrăzii dintre Burgas și Varna se dovedește a fi o prioritate – cheie pentru NATO în cadrul coridorului de transport VIII Dures – Varna și construcția coridorului de la Constanța la Salonic. Aceste coridoare internaționale de transport au o importanță strategică cheie pentru desfășurarea rapidă a forțelor NATO, a reieșit din spusele șefului Apărării, amiralul Emil Eftimov, recent, pentru postul public de televiziue BNT de la Sofia, transmite Mediapool, citată de Rador Radio România.
O infrastructură de câteva miliarde de euro va fi construită în Bulgaria pentru a servi nevoilor NATO și în scopuri civile, a anunțat ministrul bulgar al Apărării, Todor Tagarev, după întoarcerea sa din SUA, săptămâna trecută, scrie 24chasa.bg. Pentru cofinanțarea acestor proiecte se vor putea folosi atât bani din fondurile europene, cât și din programele Alianței.
Potrivit ministrului bulgar al Apărării, se acordă prioritate drumurilor, căilor ferate, conductelor de petrol, depozitelor, clădirilor pentru cazare. Acest lucru va face posibil ca actualul grup de luptă multinațional al batalionului de aproximativ 1.000 de luptători să fie mărit, în cazul în care va fi nevoie, la o brigadă, care include deja 5.000 de soldați din SUA, Italia și alte cinci țări din vecinătatea Bulgariei.
În realitate, este vorba integral de infrastructură – rutieră și feroviară, care ar permite transportul mărfurilor din portul grecesc Alexandroupolis până în Constanța – un proiect de 3 miliarde de euro.
În octombrie 2023, această idee a fost reluată la o întâlnire trilaterală a prim-ministrului Nikolai Denkov cu premierul Greciei, Kyriakos Mitsotakis, și premierul României, Marcel Ciolacu.
Împreună cu comisarul european Margaritis Schinas, cei trei au convenit să grăbească construirea coridorului, care începe din portul de la Kavala, trece prin Alexandroupolis, porturile bulgare de la Marea Neagră și Constanța.
În cea mai mare parte, acest coridor dintre Grecia până în România coincide cu traseul Autostrăzii „Marea Neagră” planificat de Bulgaria, dar dublat cu o linie de cale ferată și infrastructură energetică.
Promisiunea guvernului interimar a fost că, în anul 2024, Autostrada Marea Neagră va avea o Evaluare a Impactului asupra Mediului (EIM).
Autostrada dintre Varna și Burgas are o lungime de 104 km și până acum au fost construiți doar 8 km. În prezent, guvernul bulgar încearcă să finalizeze autostrăzile Hemus, Struma, Ruse – Veliko Târnovo și drumul expres către cel de-al doilea pod peste Dunăre.
Sursa: Mediapool/Rador Radio România /24chasa.bg /economedia.ro